שתי בירות לשני העמים – נאומו של דב לציון 41 שנים לכיבוש ירושלים המזרחית

02.06.08 קטגוריית: שלום ודמוקרטיה

דב חנין (חד"ש):

אדוני היושב-ראש, אדוני השר, עמיתי חברי הכנסת. אנחנו צריכים ביום הזה לומר דברי אמת ולהתייחס למציאות כפי שהיא. מדברים פה גבוהה-גבוהה על איחוד ירושלים; ירושלים רחוקה מלהיות מאוחדת. ירושלים היא עיר מפולגת, קרועה, ירושלים היא עיר מחולקת.

ירושלים מחולקת קודם כול במישור הלאומי: ישנה ירושלים המערבית, ישנה ירושלים המזרחית הכבושה, הפלסטינית. לא רק חבר הכנסת דב חנין אומר את זה בכנסת – 78% מהציבור הישראלי חושבים שירושלים, למעשה, כבר מחולקת. אלה הם ממצאי סקר שנערך על-ידי מכון "הגל החדש" בקרב מדגם מייצג של 600 משיבים מהאוכלוסייה היהודית הבוגרת בחודש אפריל.

כמעט שני-שלישים מהציבור היהודי בארץ, אדוני היושב-ראש, מסכימים לכך שבמסגרת הסדר קבע שכונות ערביות במזרח-ירושלים יהיו תחת שלטון פלסטיני. רוב של 51% מהציבור מסכימים למשפט: "הסדר עתידי בעיר יתבסס על כך שחלק מהאזורים הערביים במזרח-ירושלים יהיו תחת שלטון פלסטיני, אזורים יהודיים יהיו תחת שלטון ישראלי, והעיר העתיקה תהיה בפיקוח בין-לאומי ופתוחה לכולם". 51% מהציבור היהודי בישראל מסכימים לאמירה הזאת. 56% מהציבור היהודי בישראל מתנגדים לבנייה יהודית בשכונות ערביות בירושלים. עמדתו של הציבור, לצערי הגדול, לא משתקפת בכנסת – הכנסת הזאת עדיין שבויה בססמאות הלאומניות הנושנות של אחדות, של שליטה, של התעלמות מהעם השני שחי בירושלים. למען עתידה של ירושלים הדבר הראשון והחשוב ביותר שאנחנו צריכים להבטיח זה שלום; ירושלים צריכה להיות עיר שלום, והיא תהיה עיר שלום אם יהיו בה שתי בירות לשני עמים.

ירושלים היום היא קורבן לחזיונות שווא בגלל הפוליטיקה הלאומנית. בגלל החששות הדמוגרפיים שמלווים את הפוליטיקה הזאת בונים ממניעים פוליטיים ונדל"ניים בירושלים על כל גבעה ובמקום כל עץ רענן. ירושלים היא עיר מים אל ים – מהים התיכון עד ים המלח; בצד אחד תוכנית ספדי, בצד שני בנייה מטורפת במזרח העיר. כך מרכז העיר ירושלים הולך ושוקע. חלקו מופקר  כדירות נדל"ן של תושבי חוץ בזמן שתושבי ירושלים בורחים מהעיר – אין להם מקום, ואין להם יכולת להמשיך להתגורר בעיר שלהם. ירושלים היא עיר ענייה, עיר במצוקות כלכליות וחברתיות קשות.

דיברתי על החלוקה הלאומית של ירושלים המזרחית מול המערבית, אבל יש עוד חלוקות בירושלים: יש שכונות עניות בדרום ובצפון, יש שכונות חרדיות שגם הן שכונות מצוקה מבחינה כלכלית.

יש הרבה מה לעשות בירושלים. אם עתידה של ירושלים ואם עתידם של תושבי ירושלים באמת לנגד עינינו, אנחנו צריכים לרדת מהססמאות הגבוהות ולהתחיל בתוכנית אמיתית של שיקום וטיפול בעיר הזאת. אנחנו צריכים להחיות את מרכז העיר, אנחנו צריכים לבנות מחדש את ירושלים כעיר שתהיה לטובת תושביה – לא קורבן לחזיונות שווא לאומניים כאלה או אחרים, אלא עיר של חיים, עיר של שלום, עיר של עתיד. תודה רבה.