עלון ספטמבר 2008 – نشرة أيلول 2008

17.09.08 קטגוריית: כללי

 العربية بعد العبرية

שלום לכם ולכן, שנה טובה ורמדאן כרים,

אני מקווה שתהיה זו עבור כולנו שנת שלום, שנה של התקדמות חברתית וסביבתית בישראל ובעולם כולו.

בעלון הקודם סיפרתי על תנועת "עיר לכולנו" בה אני חבר. התנועה – המשמשת מסגרת פוליטית עירונית רחבה הכוללת פעילי שכונות, פעילי התנועה הסביבתית, פעילים חברתיים ועוד – הוקמה כדי לשמש אלטרנטיבה עירונית אמיתית בעיר תל אביב-יפו. לפני כמה שבועות נבחרו בתנועה מועמדיה למועצת העירייה, ונבחרתי אני להיות מועמדה לראשות העיר. ההחלטה להתמודד על ראשות העירייה היתה עבורי החלטה מורכבת הן ברמה האישית, והן בשל המחויבות שאני חש כלפי פרוייקטים שונים בכנסת בהם אני שותף, ואשר לא כולם הושלמו עדיין. בכל זאת, עם התקרב מועד הבחירות, הלכה והתחדדה אצלי התחושה שמדובר בבחירות מכריעות בתל אביב-יפו ובמשרה בעלת השפעה, לא רק במישור העירוני אלא גם במישור הארצי.

מאז בחירת מועמדי התנועה, הלכו והצטרפו לתנועה מאות פעילים, מכל שכונות העיר, הוקם בה מטה בחירות, והחלו פעולות ציבוריות ראשונות. אני יודע שמרבית מכותבי העלון האלקטרוני הזה אינם תושבי תל אביב-יפו, ובכל זאת אני מזמין אתכם לעיין באתר התנועה, להתרשם מפעילותה ומתכניותיה לגבי העיר. אני בטוח שתמצאו כמוני שמדובר בפרויקט פוליטי מרתק ומעורר השראה.

לצד קמפיין הבחירות אני ממשיך בשבועות האחרונים בעבודתי בכנסת. מליאת הכנסת אמנם בפגרה, אך ועדות הכנסות ממשיכות להתכנס. הדבר איפשר לנו להשלים את עבודת ההכנה לקריאה שניה ושלישית של הצעת חוק איסור הנהיגה בחופים בועדת הפנים והגנת הסביבה. אני מקווה שמיד עם התחדש מושב הכנסת, אחרי החגים, נוכל להשלים את תהליך החקיקה ולצמצם באופן דראסטי את שיעור הנפגעים בתאונות דריסה לאורך חופי הים.

כך גם התקיימו דיונים משמעותיים בועדת הפנים בנושא אלימות המתנחלים בדרום הר חברון, ובנושא אלימות שוטרים כנגד יוצאי אתיופיה ואפלייתם בקבלה לשורות המשטרה. דיונים נוספים, אשר דווקא לא זכו לסיקור תקשורתי, התקיימו בועדת הפנים בעניין חוק העיריות. כיום פועלות העיריות בישראל מתוקף פקודה מנדאטורית, מלפני קום המדינה, אשר תוקפה הוארך עד ימינו ואשר בוצעו בה לאורך השנים שינויים רבים. בשנים האחרונות, מנסה משרד הפנים לקדם הצעת חוק שתחליף את הסבך החקיקתי הזה בחוק חדש וכולל. ואולם, במהלך כך, הוכנסו במסגרת הצעת החוק החדשה גם תיקונים עצומים ביחסי הכוחות שבין המדינה לבין הרשויות המקומיות. למעשה, מייצרת הצעת החוק הממשלתית כללי משחק חדשים, שהופכים את העיריות בישראל לגופים פחות דמוקרטיים, ובעלי פחות סמכויות שלטוניות. למעשה, דרך חוק העיריות, מועברות סמכויות עירוניות רבות, למערכת ביורוקרטית שבסופו של דבר תופקד בידי אגף התקציבים באוצר. למהלך הזה אני מתנגד באופן נחרץ, ובינתיים, בדיוני ועדת הפנים הגענו להישגים מסוימים בריכוך הצעת החוק הממשלתית.

מיד עם היציאה לפגרה קיימנו בשדולה הסביבתית חברתית סיור לחיפה – לעמוד מקרוב על התכניות לבנות במפרץ מתקן צבאי גדול ממדים, לישוב הבלתי מוכר דאר אל חנון שבואדי ערה, ולאיזור התעשיה ציפורית, באזור נצרת, לאתר שבו מתוכנן להיות מוקם מפעל בעל השלכות סביבתיות מזיקות.

כמו כן, קיימתי ביקור אישי בעיריית כפר סבא כדי לעמוד על פעילות העירייה בתחום הסביבה. גם כפר סבא עדיין נמצאת הרחק מאחורי המקובל בערים מתקדמות בעולם. ובכל זאת, העשייה בעיר מלמדת שבהחלט ישנם צעדים רבים שאפשר לקדם ברמה המקומית ושיכולים לשפר מאוד את תנאי החיים של תושבי העיר. בכפר סבא, מקדמת העירייה באופן יעיל למדי תקנים ברורים לבנייה מקיימת של השכונות החדשות בעיר (הפחתה בצריכת אנרגיה במבנים וכו'), מקדמת פרוייקט מיחזור נרחב, ותכניות חינוך סביבתי בגני הילדים ובבתי הספר ומספר פרוייקטים נוספים.

מפגש נוסף שהשתתפתי בו בזמן הפגרה היה כנס, ביוזמת ראש עיריית דימונה, בנושא ההעסקה הפוגענית בנגב. הכנס התרכז במיוחד במעמדם של עובדי הקבלן, החשופים באופן מיוחד לניצול ולקיפוח זכויותיהם. בכנס נדונו ההישגים האחרונים בכנסת בתחום זכויות העובדים, אשר בחלקם הייתי שותף, אך גם הודגשה החשיבות הרבה שבהתאגדות עובדים ככלי שבלעדיו, נשארים העובדים בסופו של דבר ככוח חלש במערכת יחסי העבודה.

אני ער לכך שאורך פגרות הכנסת, וריכוז עבודת מליאת הכנסת לשלושה ימי עבודה בלבד במהלך תקופת עבודתה, מצטיירים בציבור לא פעם באופן שלילי. לטעמי, החלוקה הזו בין תקופות מאוד אינטנסיביות בעבודה במסדרונות הכנסת, כשלצידן די זמן כדי לעמוד במחויבויות שמחוץ לכנסת היא חיונית. זמן הפגרה הוא זמן עבורנו להכין את תכנית העבודה שלנו למושב הכנסת הקרוב, לערוך פגישות עבודה מסודרות לקראת יוזמות חקיקה, ולהקדיש את הזמן ותשומת הלב לנושאים מורכבים שבזמן מושב הכנסת קשה להתפנות אליהם.

כרגיל, אשמח לכל הערה, עצה, עזרה או ביקורת.

אני שב ומאחל לכולנו שנה טובה, חגים שמחים ורמדאן מבורך,

שלכם,

ח"כ דב חנין

 

السلام عليكم جميعا، عام مبارك ورمضان كريم،

آمل أن يكون هذا العام (العبري) عام سلام على الجميع، عام رقي اجتماعي وبيئي في اسرائيل والعالم كله.

في النشرة السابقة حكيت لكم عن حركة "مدينتنا جميعا" التي أنا عضو فيها. الحركة- كإطار سياسي بلدي واسع يضم نشطاء من الحارات، نشطاء بيئيين واجتماعيين وغيرهم- أقيمت لتكون بديلا بلديا حقيقيا في مدينة تل أبيب يافا. قبل عدة أسابيع أنتخب في الحركة مرشحوها للمجلس البلدي وانتخبت أنا لأكون مرشحها لرئاسة البلدية. القرار بالمنافسة على رئاسة البلدية كان بالنسبة لي قرارا مركبا، إن كان على المستوى الشخصي وإن كان على مستوى شعوري بالالتزام تجاه مشاريع مختلفة أنا شريك بها على مستوى العمل البرلماني، وبعضها لم ينته حتى الآن.

مع ذلك، ومع اقتراب موعد الانتخابات أخذ بالتبلور لدي شعور أن الحديث يدور عن انتخابات مصيرية في تل أبيب- يافا وبوظيفة ذات تأثير ليس فقط في المستوى المحلي، إنما القطري أيضا.

منذ انتخاب مرشحي الحركة، انضم إلى الحركة مئات النشطاء من كل أحياء المدينة، أقيم مقر انتخابي وبدأت النشاطات الجماهيرية الأولى. أعلم أن غالبية قارئي هذه النشرة ليسوا من سكان تل أبيب- يافا، ومع ذلك أدعوكم للاطلاع على موقع الحركة، ولتسجيل الانطباع عن نشاطها وبرامجها للمدينة. إني متأكد أنكم ستجدون –مثلي- أن الحديث يدور عن مشروع سياسي مثير.

إلى جانب الحملة الانتخابية، واصلت في الأسابيع الأخيرة عملي في الكنيست. صحيح أن الهيئة العامة للكنيست في عطلة، إلا أن لجان الكنيست تواصل عملها. هذا الأمر مكننا من اتمام العمل لتحضير اقتراح قانون منع السياقة في الشواطئ للقراءتين الثانية والثالثة في لجنة الداخلية وحماية البيئة. آمل أن نتمكن فور العودة إلى الكنيست، بعد الأعياد العبرية، من اتمام عملية التشريع والتقليص الحقيقي لنسبة المتصررين من حوادث الدهس على طول الشواطئ.

كذلك أقيمت جلسات هامة في لجنة الداخلية حول عنف المستوطنين جنوبي جبل الخليل، وبموضوع عنف رجال الشرطة ضد الأثيوبيين والتمييز ضدهم بقبولهم في سلك الشرطة. أبحاث أخرى، لم تحظ بتغطية إعلامية أقيمت في لجنة الداخلية بخصوص قانون البلديات. اليوم، تعمل البلديات في اسرائيل وفق أوامر انتدابية، سبقت قيام الدولة، والتي مددت صلاحيتها حتى أيامنا هذه والتي شهدت على مدار السنوات تغييرات كثيرة. في السنوات الأخيرة، تحاول وزارة الداخلية تقديم اقتراح قانون لاستبدال الوضع المعقد القائم بقانون جديد وشامل. ولكن، وخلال هذا، أدخلت إلى اقتراح القانون الجديد تعديلات كبيرة بخصوص العلاقات بين الدولة والسلطات المحلية. عمليا، ينتج اقتراح القانون الحكومي قواعد لعب جديدة، تحول البلديات في اسرائيل إلى أجسام أقل دمقراطية، وذات صلاحيات أقل للحكم. عمليا، بواسطة قانون البلديات، تنقل صلاحيات بلدية كبيرة إلى الجهاز البيروقراطي الذي سيؤدي أخيرا إلى نقلها إلى أيدي قسم الميزانيات في وزارة المالية. هذه العملية أنا أعارضها بشكل حاسم، وحاليا، توصلنا في أبحاث لجنة الداخلية إلى انجازات معينة للتخفيف من وطأة اقتراح القانون الحكومي.

فور الخروج إلى العطلة أقمنا في اللوبي البيئي الاجتماعي جولة في حيفا للإطلاع عن قرب على برامج اقامة مبنى عسكري كبير في الخليج، وفي قرية دار الحنون غير المعترف بها في وادي عارة، وفي منطقة "تسيبوريت" الصناعية، في منطقة الناصرة، حيث المخطط أن يقام فيه مصنع ذو اسقاطات بيئية مضرة.

كما أنني قمت بزيارة إلى بلدية كفار سابا من أجل الوقوف على نشاطات البلدية في المجال البيئي. كفار سابا أيضا ما زالت متخلفة عن المقبول في المدن المتطورة في العالم. ومع ذلك، الانتاج في المدينة يظهر بالطبع أن هنالك خطوات كثيرة بالامكان اتخاذها على المستوى المحلي وبإمكانها أن تحسن بشكل كبير ظروف حياة سكان المدينة. في كفار سابا، تقوم البلدية بتشجيع البناء البيئي في الحارات الجديدة (التقليص باستهلاك الطاقة في المباني)، وتدير مشروعا واسعا لاعادة استحداث المواد وبرنامجا للتربية البيئية في حضانات الأطفال وفي المدارس ومشاريع أخرى.

لقاء آخر شاركت فيه خلال العطلة كان مؤتمرا بمبادرة رئيس بلدية ديمونا، حول التشغيل في النقب والمس بحقوق العمال. المؤتمر تمحور حول مكانة عمال شركات القوى العاملة المعرضين بشكل خاص للاستغلال ولهضم حقوقهم. في المؤتمر تم النظر بالانجازات الأخيرة في الكنيست في مجال حقوق العمال والتي كنت شريكا في جزء منها. ولكن أيضا تم التشديد على الأهمية الكبيرة لتنظم العمال كاداة يظل العمال دونها قوة ضعيفة في منظومة علاقات العمل.

إنني أدرك أن طول عطلة الكنيست وتركيز عمل هيئتها العامة بثلاثة أيام فقط خلال الأسبوع تنعكس لدى الجمهور بشكل سلبي. من ناحيتي، هذه التقسيمة بين أيام وفترات كثيفة جدا من العمل في اروقة الكنيست وإلى جانبها وقت كاف للقيام بالالتزامات خارج الكنيست حيوي جدا. العطلة هي بالنسبة لنا فرصة لتحضير برامج عملنا لمجلس الكنيست القريب، لعقد جلسات عمل منظمة بخصوص مبادرات تشريعية وتخصيص الوقت والاهتمام بالمواضيع المعقدة التي يكون من الصعب التفرغ لها وقت مجلس الكنيست.

كالعادة تسرني كل كلاحظة، اقتراح، مساعدة وانتقاد.

أعود وأهنئ الجميع بالعام العبري الجديد، أعياد سعيدة ورمضان مبارك.

 تحياتي

النائب دوف حنين