פוסט-בחירות – ما بعد الانتخابات

17.02.09 קטגוריית: כללי

العربية بعد العبرية

שלום לכן ולכם,

את מערכת הבחירות לכנסת ניהלנו, בחד"ש, סביב הרעיון של בונים שמאל חדש. ההערכה שלנו הייתה שבחברה הישראלית קיים צורך אמיתי בגיבושו של שמאל חדש עקרוני ואחראי, יהודי-ערבי, חברתי וסביבתי, שוחר שלום, שיוכל להוות אלטרנטיבה אמיתית לדרך הפוליטית השלטת.

תוצאות הבחירות, עם העלייה הדרמטית בכוחן של מפלגות הימין הקיצוני והיחלשותן הדרמטית של מפלגות העבודה ומרצ, המחישו את הצורך עוד יותר. אבל, חשוב לא פחות, מערכת הבחירות הראתה ששמאל חדש בישראל הוא לא רק חיוני – הוא גם אפשרי. כמו בבחירות המוניציפאליות, גם בבחירות האלה, פגשתי צעירים רבים, בגילאי העשרים והשלושים של חייהם (וגם מבוגרים יותר, צעירים ברוחם), שמוכנים להירתם כדי לשנות את החברה ואת הארץ הזו. זו תופעה שראיתי לא רק בתל אביב אלא גם בישובים ערבים, בחיפה, בירושלים, ובאוניברסיטאות. תרגום הפוטנציאל הגדול הזה לאנרגיה של שינוי המציאות הוא בעיני האתגר הגדול ביותר בעשייה הפוליטית.

ביום ראשון השבוע פתחנו פרק חדש במהלך הזה של בניית שמאל חדש. אולם "הגדה השמאלית" היה מלא מפה לפה במשתתפי הכנס שכלל גם מבט פנימה לחד"ש ולמערכת הבחירות שעברנו, אבל בעיקר מבט החוצה אל החברה הישראלית והצורך לבנות בה שמאל חדש. הכנס היה רק פתיחה לדיון שיימשך בחודשים הקרובים. הוא יימשך גם ברשת, בין השאר באתרי האינטרנט של חד"ש (בעברית/בערבית) ובאתר תומכי חד"ש. אנא השתמשו באתרים לרעיונות, לניתוח, להצעות ולביקורת. מעבר לדיון, ננסה להתארגן גם לשורה של פרויקטים מעשיים, בתחומים שונים. גם על אלה נמעדכן באתר, ככל שהם יתחילו להתממש.

בניית השמאל החדש לא יכולה להיות משימה לחד"ש לבדה. מעצם טיבו, זהו פרויקט של שיתוף פעולה רחב. השמאל החדש שאנחנו רוצים הוא פתוח ופלורליסטי. אני מקווה שחברינו במסגרות הפוליטיות, החברתיות והסביבתיות השונות, ברחוב היהודי והערבי, ובכלל זה גם חברינו בתנועה הירוקה-מימד, ובתנועה החדשה-מרצ, יהיו איתנו שותפים מרכזיים בתהליך הזה. ברוח זו אני מתכוון להמשיך לפעול גם בתקופה הקרובה.

בברכה,

דב חנין

 

السلام عليكم،

أدرنا الحملة الانتخابية للكنيست، حول فكرة بناء يسار جديد. تقديرنا كان أن في المجتمع الاسرائيلي حاجة حقيقية لبلورة يسار جديد، مبدئي ومسؤول، يهودي- عربي، سياسي، اجتماعي وبيئي ساع إلى السلام، قادر على طرح بديل حقيقي للسياسة القائمة.

نتائج الانتخابات، مع الارتفاع الدارمي بقوى أحزاب اليمين المتطرف والضعف الدرامي لحزبي العمل وميرتس، تؤكد إلحاح هذه الحاجة. لكن، ما لا يقل أهمية، أن معركة الانتخابات أظهرت أن بناء اليسار الجديد في إسرائيل ليس مهما فقط، إنما أنه ممكن. كما في الانتخابات المحلية، في هذه الانتخابات أيضا، إلتقيت شبابا كثرا، في العشرين والثلاثين من أعمارهم (بالإضافة إلى أناس أكبر بالجيل، شبان بالروح) المستعدين على التجند بهدف تغيير المجتمع والبلاد. هذه ظاهرة لم أرها في تل أبيب فقط، إنما في البلدات العربية، في حيفا، القدس وفي الجامعات. ترجمة هذه الطاقة الكامنة الهائلة إلى طاقة فعلية لتغيير الواقع هي بنظري التحدي الأكبر بالعمل السياسي.

في يوم الأحد من هذا الأسبوع بدأنا مرحلة جديدة بعملية بناء اليسار الجديد. قاعة "الضفة اليسرى" كانت ممتئلة بالمشاركين بالمؤتمر الذي تضمن نظرة داخلية في الجبهة وحملة الانتخابات التي خضناها ولكن بالأساس نظرة إلى الخارج، إلى المجتمع الاسرائيلي والحاجة لبناء يسار جديد. المؤتمر كان البداية فقط لبحث سيتواصل في الأشهر القريبة. النقاش سيتواصل أيضا في مواقع الجبهة الإلكترونية (بالعبرية/ العربية) وفي موقع مؤيدي الجبهة. الرجاء استخدام المواقع لطرح الأفكار، التحليلات، الاقتراحات والانتقادات. وفيما يتجاوز الحوار سنحاول تنظيم سلسلة من المشاريع العملية في المجالات المختلفة. وسنذكر التفاصيل حولها في الموقع في حال بدأ العمل بها.

بناء اليسار الجديد من غير الممكن أن يكون مهمة الجبهة وحدها. بل أنه مشروع للشراكة الواسعة. اليسار الجديد الذي نرغب به مغتوح وتعددي. وأتمنى أن يجد رفاقنا في الأطر السياسية، الاجتماعية والبيئية الأخرى في الشارعين، العربي واليهودي بما في ذلك نشطاء الحركة الخضراء- ميماد، الحركة الجديدة- ميرتس ، مكانا لشراكة أساسية في هذه العملية. بهذه الروح نود أن نواصل العمل في الفترة القريبة أيضا.

مع التحية

دوف حنين