"יש דין ויש דיין" – דב בהפגנת פליטי דרפור עם הוצאת צו המעצר הבינלאומי כנגד נשיא סודאן

05.03.09 קטגוריית: שלום ודמוקרטיה

דב השתתף הערב בהפגנת פליטים מחבל דארפור השוהים בישראל בעקבות החלטת בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג להוציא צו למעצרו של נשיא סודאן המכהן, עומר אל-בשיר. אל-בשיר מואשם בפשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות במהלך השתלטות צבא סודאן על חבל דרפור. הפגנות של פליטים מחבל דארפור התקיימו בימים האחרונים בערים נוספות ברחבי העולם.
 
ח"כ דב חנין (חד"ש) : "העמדתו לדין של עומר אל-בשיר היא צעד חשוב בחיזוק המשפט הבינלאומי הפלילי. המסר היוצא מבית הדין הבינלאומי חייב להישמע בכל העולם וגם אצלנו: פשעי מלחמה אכן מתחילים להיות מטופלים כפשעים."

לכתבת "הארץ" בנושא.

אמש, בדיון מליאת הכנסת על ההליכים המשפטיים המתנהלים באירופה כנגד אנשי צבא ומדינאים ישראלים, התייחס דב למעמד המשפט הבינלאומי בשאלות של פשעי מלחמה:

"אדוני היושב-ראש, המשפט הבין-לאומי הפלילי עבר בשנים האחרונות התפתחות גדולה מאוד, התפתחות שהיא התפתחות חיובית וחשובה, ואנשים שבעבר היו חוסים תחת ההגנה המדינתית שלהם לא יכולים לחסות תחת ההגנה המדינתית הזאת במשטר המשפטי הבין-לאומי החדש. זה מתקיים גם באמצעות מנגנונים בין-לאומיים כמו בית המשפט הבין-לאומי הפלילי וגם באמצעות היכולת של מדינות להגיש תביעות פליליות על בסיס של החבות האוניברסלית של כל אחד ואחד מאתנו לנורמות בסיסיות אנושיות, בין בדיני מלחמה ובין בכלל.

ולכן, אדוני סגן השר, אדוני היושב-ראש, הדרך היחידה להתמודדות היא שינוי בהתנהגות. מדינת ישראל גם היא צריכה להפנים – אגב, כמו מדינות נאט"ו – שיש דין ויש דיין, יש דיני מלחמה וצריך לפעול באופן דווקני לפי דיני המלחמה הבין-לאומיים – אסור לבצע פשעי מלחמה."