ממשלת ישראל בהתקפה חסרת תקדים על הדמוקרטיה בישראל

16.06.09 קטגוריית: חברה וכלכלה, כללי, שלום ודמוקרטיה

חברי כנסת מהאופוזיציה כינסו היום בצהריים מסיבת עיתונאים ובה הביעו את זעמם על התנהלות הקואליציה. זמן קצר לאחר מכן, במהלך שתוכנן מראש, נטשו חברי האופוזיציה את מליאת הכנסת. לטענתם, מאז כינונה של הכנסת ה-18 מפרה הקואליציה את כללי התנהלות בית הנבחרים בצורה חסרת תקדים בחומרתה.

ח"כ מחמד ברכה (יו"ר חד"ש) אמר כי מתחילת כהונת ממשלת נתניהו נוצר מצב שבו "הקואליציה מבצעת סיכול ממוקד לכנסת". לדבריו, היא שמה את מעמד הכנסת בשולי השוליים – ולא ניתן להשלים עם כך. "הקואליציה צריכה לשנות את דרכה ולכבד את כללי המשחק. היו"ר צריך להשתמש בסמכותו. הוא קובע את סדר היום בכנסת. אנחנו לא מטילים עליו את האחריות להידרדרות הזאת, אבל אנחנו מטילים עליו את האחריות לפתרון ולמוצא".

דב אמר כי "הציבור הישראלי חייב להתעורר ולהבין שגם אצלנו המרחב הדמוקרטי נמצא בסכנה. חיסול האופוזיציה בכנסת וסדרת החוקים האנטי דמוקרטיים שעל ידיהם מנסה נתניהו להנציח את שלטונו יכולים להילמד ע"י דיקטטורים מתלמדים בעולם. החרמת דיוני הכנסת היא צעד קשה, אך לא היה מנוס אלא לנקוט בו".

כמה מצעדי הקואליציה האחרונים:

א. צימצום זכויות האדם וחופש הביטוי: חוק הנכבה, חוק ה"נאמנות-אזרחות", חוק אופי המדינה.
ב. חוק ההסדרים, התקציב ורצף של שינויים מבניים הרסניים במשק שמתוכננים לעבור כבר בשבועות הקרובים בלי דיון רציני בכנסת.
ג. שינויים חוקתיים אנטי-דמוקרטיים: החלשת כלי האי-אמון, החוק הנורווגי (חוק סלומיאנסקי).
ד. שינוי כללי המשחק הפרלמנטריים והחלשת האופוזיציה: חסימת הצעות חוק תקציביות, הקטנת ועדות הכנסת ואי ייצוג בוועדות לסיעות קטנות, חוק מופז.
ה. התקפות על מערכת המשפט והשתלטות הימין הקיצוני על הועדה למינוי שופטים.
לכתבתו של אמנון מרנדה ב-ynet.
כתבתה המצולמת של רונה פפר ב-ynet: