טענות קשות על התנהלות המשטרה ביפו

22.02.10 קטגוריית: שלום ודמוקרטיה

נאומו של דב במליאה מה-17.2.10 לאחר מעצרם המתוקשר של האחים קובטי מיפו המעלה טענות כבדות נגד התנהלותה של המשטרה:

תודה רבה, אדוני היושב-ראש, אדוני השר, אני רוצה להעלות בפניך – ואבקש את בדיקתך הרצינית – טענות מאוד קשות כלפי התנהלות המשטרה ביפו. אני מתאר לעצמי, אדוני, שאולי אין לך את כל הפרטים, ואני בהחלט אקבל שאתה אולי תצטרך לבדוק את הדברים ולחזור עם תשובה, אבל חשוב שהדברים יישמעו.

מדובר בהתנהלות של המשטרה במעצר של שני האחים למשפחת קובטי – אחים של במאי הסרט המפורסם "עג'מי". מדובר בג'רייס, שהוא מהנדס תעשייה וניהול, ובטוני, שהוא מנהל הפקות במקצועו והנדסאי בניין בהשכלתו.

האירוע התחיל מארבעה נערים שקברו גופה של כלב במקום. המשטרה כנראה חשדה שהם קוברים משהו, באה לעצור אותם, ואז ג'רייס שאל: בשביל מה, למה עוצרים אותם. המשטרה מייד שמה לו אזיקים בידיים. האח טוני, שהגיע גם כן לשאול – גם הוא נעצר.

אני רק אומר, אדוני – יש שלושה נושאים שמחייבים בדיקה: האחד – עילות המעצר כלפי האנשים האלה. עילות המעצר, ושוב הנושא של איזוק האנשים, התזת גז פלפל שכתוצאה ממנו אנשים נפגעו, וגם כאשר שכן רצה לצלם את האירוע בטלפון סלולרי, אנשי משטרה הכו אותו ועצרו אותו על כך שהוא צילם את המעצר בטלפון סלולרי.

אני מאוד אודה אם הדברים האלה ייבדקו בצורה רצינית. תודה רבה.

בנוסף, נואמו של דב מתאריך 16.2.10 על הצורך לברר ולקיים הידברות בין תושבי יפו ומשטרת ישראל:

תודה רבה לך, אדוני היושב-ראש. השבוע ביקשתי ולא קיבלתי, לצערי, דיון מהיר בוועדת הפנים על נושא התנהלות המשטרה כלפי תושבי יפו. השתתפתי השבוע, אדוני היושב-ראש, במפגש מאוד טעון עם נציגי האוכלוסייה הערבית ביפו ביום ראשון בערב. אנשים שם חיים בתחושה מאוד קשה. מדובר על התנכלות המשטרה לילדים, לבני-נוער, אלימות. בשבוע שעבר היה פרסום מאוד גדול על המעצר של אחיו של במאי הסרט "עג'מי" ושל עוד אחד מכוכבי הסרט. התחושה של האזרחים הערבים ביפו היא שהם נמצאים על הכוונת. הם אינם מרגישים שהם מקבלים יחס הוגן וראוי מהמשטרה.

אם, אדוני היושב-ראש, לא נמצא דרך לקיים דיון ובירור רציני, עם כל הגורמים מסביב לשולחן, יש לי חשש מאוד גדול שהדברים האלה יגיעו לסוג של התפוצצות. לכן, לנו בכנסת יש חובה לנסות לקדם דיון ובירור מאוד מקיף של השאלות הקשות שעלו בהשתתפות כל הצדדים המעורבים. תודה.