דב נואם בכנסת על חוק הנכבה

22.03.10 קטגוריית: שלום ודמוקרטיה

ב-16 במרץ נאם ח"כ דב חנין בכנסת לפני ההצבעה על "חוק הנכבה" בקריאה ראשונה:

אדוני היושב-ראש, עמיתי חברי הכנסת. אכן, בתחרות על החוקים המסוכנים, החוק שאנחנו דנים בו היום הוא אחד המתחרים הרציניים. זה באמת חוק מסוכן. מדברים על חופש הביטוי, על סיכון לחופש הביטוי? זה לא רק סיכון לחופש הביטוי. זה סיכון לחופש המחשבה, זה סיכון אפילו לחופש ההרגשה. מה בעצם החוק הזה אומר? החוק הזה אומר שכאשר המדינה רוצה לתקצב, היא תתקצב על בסיס של קריטריונים פוליטיים.

את מי המדינה מתקצבת? המדינה מתקצבת רשויות מקומיות, המדינה מתקצבת אוניברסיטאות, המדינה מתקצבת מכללות, המדינה מתקצבת תיאטרון, המדינה מתקצבת קולנוע. בכל אלה יהיו קריטריונים פוליטיים. רשימת הקריטריונים שאתם קובעים הם קריטריונים פוליטיים. מי יקבע אם אותו גוף – אותה אוניברסיטה, אותה מכללה, אותה הפקת תיאטרון, אותה גלריה או אותה רשות מקומית – מי יקבע אם היא עומדת בקריטריונים הפוליטיים שאתם קבעתם? יהיה צוות של עובדי מדינה. שמעת, חבר הכנסת גילאון? אני שואל אותך, מי יהיה הצוות הזה של עובדי המדינה? איזו תעשיית הלשנות החוק הזה ייצר?

קומיסרים? הלוואי. אני חושב שזה יהיה יותר צוות של שב"כניקים, שיקבל הלשנות ותלונות אנונימיות ולא אנונימיות. הצוות הזה של עובדי מדינה ימליץ בפני שר האוצר. שר האוצר יהיה הצנזור הראשי של מדינת ישראל. הוא יקבע מה מותר ומה אסור ומה תקין ומה פסול ומה ראוי ומה לא ראוי, ובסופו של דבר שר האוצר יכול להטיל עונש קולקטיבי על ציבור שלם – עונש קולקטיבי, לא אינדיבידואלי; הוא יכול לשלול מרשות מקומית – שימו לב – מחצית הסכומים שיש להעביר לרשות המקומית הזאת. לא יהיה ביוב. פגעתם בקריטריונים הפוליטיים שלי? לא יהיה לכם ביוב, לא נפנה את האשפה, לא תקבלו מים. חבר הכנסת אורון דיבר על אוויר? גם אוויר אולי לא תקבלו.

עמיתי חברי הכנסת, הצעת החוק שלכם היא הצעת חוק כל כך מרחיקת לכת, שיגעתי וחיפשתי ובדקתי, ולא מצאתי דוגמה לחקיקה כזאת בשום מדינה נאורה ומתקדמת. חבר הכנסת רותם ידבר אחרי. אדוני, אני מזמין אותך להראות איך בצורה כזאת, קולקטיבית, חסרת פרופורציות, נותנים למערכת אנונימית של עובדי ציבור ופקידי ציבור לקבוע ולהחליט, והופכים את שר האוצר להיות הצנזור הראשי.

והכול, עמיתי חברי הכנסת, כדי להגן על מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית? חברים יקרים, אם אורוול היה חי היום, הוא היה נותן לכם ציון לשבח בשימוש במושגים ובשיח שהופך את כל הדברים על-פיהם: מלחמה היא שלום, דיקטטורה היא דמוקרטיה, והכול הכול למען המדינה שבה אתם פוגעים בצורה כל כך אנושה בחוק הנורא הזה. תודה רבה.