דב על סערת המדען הראשי של משרד החינוך

05.03.10 קטגוריית: ירוק

ב-24 בפברואר נאם דב בכנסת בעניין התבטאויותיו של המדען הראשי של משרד החינוך, ד"ר גבי אביטל

דבריו של המדען הראשי של משרד החינוך, דוקטור גבי אביטל, עוררו סערה קשה מאוד בקהילה המדעית, אדוני היושב-ראש. צפויה היתה להתקבל החלטה של האקדמיה הישראלית למדעים בעניין הדברים של דוקטור אביטל, ואני מבין שהאקדמיה הישראלית למדעים השעתה את פרסום תגובתה עד לאחר שמיעת דבריו של השר כאן.

אם כן, מה אומר לנו המדען הראשי של משרד החינוך? הוא אומר כך, ואני מצטט: חובתי, במסגרת תפקידי במשרד החינוך, היא לבדוק את תוכניות הלימוד וספרי הלימוד. יפה. במסגרת הזאת מבטיח לנו המדען הראשי לבדוק את ספרי הלימוד כדי שהתלמידים, שימו לב, לא ייחשפו רק לדעה – במרכאות כפולות – שמוצא האדם מהקוף. לצורך העניין אני אעזוב בצד את הניסוח העילג של המדען הראשי לתורת האבולוציה; הוא כנראה לא קרא את דבריו של דרווין ולא מכיר את התפיסות של דרווין על מוצא האדם, ולכן הוא מסתפק באיזושהי קריקטורה ומנסח אותה כ"מוצא האדם מהקוף". רק למען הפרוטוקול של הכנסת אני אציין שלפי תפיסתו של דרווין, לקופים ולבני-האדם יש מוצא משותף אבל זה לא שבני-האדם של היום יצאו מהקופים של היום.

פרופסור חנה יבלונקא אמרה בעניין הזה, שאמירתו של אביטל מקבילה ממש לאמירה שצריך לתת מקום בספרי הלימוד לדעה שכדור הארץ שטוח ושהשמש מסתובבת סביבו. גם דעה כזאת היתה בעולם המדעי לפני קופרניקוס, אדוני היושב-ראש.

אמירות כאלה מפי אדם שממונה לתפקיד המדען הראשי משולות, חברי חבר הכנסת גפני – אתה הבאת את הדוגמה הזאת מעל במת הכנסת פעם – למצב שיתמנה למשרת רב ראשי אדם שמקפיד לאכול חזיר בחמאה ביום כיפור. רב ראשי הוא בוודאי לא יכול להיות. הוא אולי יכול להיות הרבה דברים אחרים אבל לא רב ראשי.

אני מתקומם במיוחד, אדוני היושב-ראש, על ההתקפה החריפה של המדען הראשי על התנועה הסביבתית. שימו לב מה הוא אומר עלינו: "מסע צלב ירוק" – ציטוט שלו – "דת פנאטית". אני מבין שמדובר באדם דתי, אבל אצלו, כנראה, דת פנאטית זה דבר רע. הוא לא מסתפק בכך אלא גם מוסיף: "דת פנאטית עם כל הסממנים: קנאות והרבה רוע," זה ציטוט. עוד ציטוט על התנועה הסביבתית: "הירוקים אומרים, שיישרף העולם, רק שיהיה ירוק."

אני שואל אתכם, עמיתי חברי הכנסת, מאיפה השנאה הזאת? אני מכיר היטב את התנועה הסביבתית. זאת תנועה שיש בה אלפי מתנדבים, אנשים נפלאים, על חשבון זמנם ומרצם. כל הטוב בחברה הישראלית נמצא בתנועה הסביבתית.

לכן, אני קורא למדען הראשי הזה, אני לא יודע אם הוא מדען ואני לא יודע אם הוא ראשי, אבל אם הוא בן-אדם, קודם כול שיתנצל. אומר המדען הראשי: אני אתעקש שלא ייכתב בספרי הלימוד שגזי חממה גורמים להתחממות האטמוספרה. אז 2,500 מדענים של IPCC לא נחשבים בעיניו, הסכמה מדעית חסרת תקדים בתחום הזה לא קיימת? זה תפקידו של מדען ראשי? בוודאי שאין זה תפקידו של המדען הראשי לבער את המדע ממערכת החינוך; אין זה תפקידו להיות צנזור על הכנסת המדע לספרי הלימוד.

בשבוע שעבר אומר אותו אדם: "אלו דעותיי ולא אתכחש להן כי מוניתי לתפקיד במשרד החינוך". אני רוצה לומר כמה מלים על האמירות הערכיות. הערכים במערכת החינוך זה לא רק צבא. שימו לב לתשובתו של המדען לשאלה אם הוא נוהג למחזר. ככה הוא אומר: "אני מתאמץ לשים את הפלסטיק בפח אשפה רגיל. כדור הארץ לא הולך להיות מושמד, הקדוש-ברוך-הוא הבטיח לנו, ההשפעה של האדם היא זניחה". כל זה ציטוט.

זאת תורת ישראל, או שהמצווה היא "לעבדה ולשמרה"? או שתורת ישראל מתבטאת במדרש בראשית, אדוני היושב-ראש, כשאלוהים אומר לאדם לשמור היטב על העולם היפה שהוא ברא עבורו ולא לקלקל אותו.

אני אומר את הדברים בצער ובכאב. יושבת פה שרת החינוך לשעבר פרופסור יולי תמיר. בימיה היתה מהפכה סביבתית במערכת החינוך ואני מברך על ההתקדמות הזאת. יפה. אדוני השר, אני שמח שהצטרפת אלינו. אדוני השר, שני משפטים שאשמח שתקשיב להם בכל זאת: מאוד חשובה האמירה שלך בעניין, ונכנסת בדיוק כשבירכתי על המהפכה הסביבתית שהתרחשה במערכת החינוך בנושאים של מיחזור. קיבלתי בעקבות הדברים האלה פניות וגלי זעזוע ממפקחים, מנהלים, מורים, תלמידים. המסר שלך בנושאים האלה, אדוני השר, חייב להיות מאוד חד ומאוד ערכי: חשוב לשמור על הסביבה שלנו, חשוב להגן עליה, חשוב למחזר. לעשות את כל הדברים שמר אביטל מזלזל בהם, ואני אומר את הדברים בשפת המעטה. האמירה הערכית החשובה שלך כשר החינוך חיונית, ואני מקווה שתדע לומר אותה. תודה.