דב: לחקור הוועדה החשאית שבסמכותה לגרש תושבים מישראל

09.05.10 קטגוריית: שלום ודמוקרטיה

ח"כ דב חנין (חד"ש) דורש לחקור הוועדה הבינמשרדית שבסמכותה לגרש תושבים מהארץ. זאת, בעקבות תחקיר שפורסם ביום שישי האחרון במוסף "סופשבוע" של מעריב. מהתחקיר עולה כי בפועל הוועדה מתעמרת בחייהם של רבים ופועלת בחוסר שקיפות, שרירותיות ואטימות לב. החלטות לא מנומקות, פרוטוקולים שאינם נחשפים ומועדי דיון סודיים הופכים אותה לאחד הגופים החשאיים ביותר במדינה.

דרגת החשאיות של הוועדה הבין משרדית לעניינים הומניטריים כל כך גבוהה, שלא ניתן לטעון בפניה וזהותם של חבריה נשארת עלומה. האפשרות לפנות לוועדה אינה מתפרסמת בשום כלי תקשורת, המועדים שבהם היא מתכנסת והקריטריונים שעל פיהם היא חורצת גורלות הם סוד שמור בהחלט. אפילו חברי כנסת ואנשי ציבור בכירים לא מודעים לקיומה.

בתגובה לממצאי תחקיר "סופשבוע",‬ הודיע ח”כ דב חנין כי יפנה למבקר המדינה במטרה שזה יפתח בחקירת התנהלות הוועדה. "אני מקבל תמונה של טיפול מאוד איטי בשאלות אנושיות שממד הזמן בהן הוא מאוד חשוב. זו ועדה הומניטרית אבל דווקא הממד האנושי שלה מאוד חלש. היא הוקמה כדי לשמש ערוץ כשהחוק היבש לא נותן פתרון. הכל פועל שם תחת ערפל כבד, זה לא מינהל תקין. כל הגופים האלה צריכים להיות שקופים ברמת העיקרון. מתי מתכנסים? איך פונים? צריך להביא עדים? איך מערערים? אלה דברים בסיסיים שצריכים להיות נגישים. זה לא רק עניין של שקיפות, זה משחרר אותנו מחשש גדול שההחלטות מתקבלות בשרירותיות. אני מתכוון לפנות למבקר המדינה בנושא זה על מנת שיבדוק את עבודת הוועדה. חשוב שתהיה ביקורת ונבין איך היא פועלת. אני מקווה שהמבקר ימליץ איך כדאי לה לפעול", הדגיש ח"כ חנין.