"המדינה חייבת לקחת אחריות על ביצוע פרויקט הרכבת הקלה"

27.05.10 קטגוריית: חברה וכלכלה, ירוק

ח"כ ד"ר דב חנין (חד"ש), יו"ר הועדה המשותפת לסביבה ובריאות, קרא ביום שלישי, ה-25 במאי, לראש הממשלה ולשרי האוצר והתחבורה להחליט לקחת לאחריות המדינה את ביצוע הקו האדום של הרכבת הקלה/תחתית במטרופולין גוש דן.

ח"כ חנין פרסם את קריאתו בעקבות הדיון שהתקיים בועדת הכלכלה של הכנסת ביוזמתו (וביוזמת ח"כ כרמל שאמה מהליכוד). הדיון נערך לקראת הכרעה בנושא שאמורה להתקבל על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שיצטרך להכריע האם להמשיך לאפשר לחברה הזכיינית שינויים, הקלות, הטבות ודחיות נוספות למרות הקבוע בחוזה הזיכיון.

ח"כ חנין סקר בדיון את התנהלותה הבעייתיות של החברה מאז חתימת הסכם הזיכיון ועד היום ואמר כי: "סאגת הדיונים בין משרד האוצר לזכיין מתמשכת כמסטיק כבר הרבה יותר מידי זמן. פעם אחר פעם הזכיין לא עומד ביעדים המוסכמים, תוך התנהלות החורגת מעבר לכל הליך מקובל. המדינה התנהלה באורח רוח קיצוני, שוודאי לא היה זוכה לו אזרח מן השורה. אם מדובר היה בהצבעה על דחייה ראשונה, אפשר אולי היה להבין את הדחייה אולם עכשיו מדובר בדחייה חמישית בסגירה הפיננסית בתוך שלוש שנים".

ח"כ חנין הוסיף ואמר כי: "ההצעה הנוכחית של החברה הזכיינית MTS משמעותה גלגול כל הסיכונים על המדינה ואסור לנו לאפשר זאת. גם לב לבייב וחבריו צריכים לעמוד בהסכמים. מדינת ישראל לא יכולה להיות פראיירית – היא צריכה לקבל החלטה אמיצה, לקחת אחריות על הפרויקט ולהוציא אותו אל הפועל. זוהי הדרך היחידה שבאמצעותה למטרופולין גוש דן תהיה רכבת תחתית/קלה."

החשב הכללי באוצר, שוקי אורן, שנכח אף הוא בדיון, הזכיר כי כבר עתה עלותו העיקרית של הפרויקט ממומנת על ידי המדינה מכספי ציבור. לדבריו: "בפרויקט כמו זה שנחתם מול חברת MPS, מתקיימת בין המדינה לחברה חלוקת סיכונים. זאת משמעותה של השותפות. אם הזכיין אומר שבגלל המשבר הפיננסי נעביר את כל הסיכונים אלינו – לא נוכל להסכים עם זה".

ח"כ חנין קרא לשר האוצר, לשר התחבורה ולראש הממשלה לבלום את לחצי הלוביסטים ובעלי האינטרס ולקבל החלטה לטובתו של הציבור הישראלי. לדבריו: "העברת האחריות על הביצוע למדינה תבטא את מחויבותה לפרויקט התחבורה הציבורית במטרופולין גוש דן".