"הממשלה הזאת היא ממשלה מסוכנת"

12.05.10 קטגוריית: כללי

אדוני היושב-ראש, עמיתי חברי הכנסת, אין ספק שמר נתניהו, ראש הממשלה, הצליח לשבור שיא בדבר אחד; לא היה ראש ממשלה שכל כך הרבה חברי כנסת, מכל כך הרבה מפלגות, כולל, אגב, ממפלגות הקואליציה, לחלוטין לא מאמינים לו. חבר הכנסת אריאל, אתה צודק;  מר נתניהו מספר סיפורים שונים לחלוטין לאנשים שונים, לכל אחד סיפור אחר, מנסה לרמות את כולם כל הזמן. אבל הבעיה עם ראש הממשלה הזה איננה רק אופורטוניזם מזגזג. הבעיה איננה רק הבלופים. יש הרבה בלופים, יש הרבה אופורטוניזם, יש הרבה זגזוג, אבל מאחורי הדברים האלה, עמיתי חברי הכנסת, אני אומר לכם בדאגה, יש גרעין של חשיבה פונדמנטליסטית קיצונית, קודם כול בנושאים המדיניים והביטחוניים. הממשלה הזאת מספרת לכולם – לכל אחד את מה שהוא רוצה לשמוע. לאמריקנים מספרים על הקפאה, אבל במציאות, עמיתי חברי הכנסת, מי מכם שקרא את התחקיר שהתפרסם ב"מעריב" בסוף השבוע יכול היה לראות איזו תנופת בנייה יש בשטחים – בהתנחלויות, במאחזים, תנופת בנייה חסרת תקדים. אגב, הבנייה העצומה הזאת נעשית לא רק על-ידי ראש הממשלה, אלא גם על-ידי שר הביטחון שלו, מנהיג מפלגת העבודה, שנבחר כאיש המחנה המתון ומבצע את המעשים הקיצוניים ביותר.

עמיתי חברי הכנסת, הממשלה הזאת היא ממשלה מסוכנת, כיוון שמדיניות ההתנחלות היא מדיניות המחסלת כל סיכוי להתקדמות להסדר עם הפלסטינים; היא מונעת מראש כל סיכוי להסדר עם סוריה, להתחלת דיאלוג אמיתי לשלום עם העולם הערבי, ובהיעדר התקדמות לשלום, סכנת האסקלציה באזור הזה הולכת ומעמיקה. הממשלה הזאת משלבת לא רק קיצוניות מדינית נוראה, אלא גם הרפתקנות וחוסר אחריות ברמה מזעזעת. הממשלה הזאת עלולה לגרור את מדינת ישראל – ואני אומר את זה בצער, אבל באחריות – הממשלה הזאת עלולה לגרור את ישראל למלחמה אזורית נוראה, שתמיט אסון גם על האזרחים והתושבים בארץ הזאת. לכן, עמיתי חברי הכנסת, ממשלה כזאת, חסרת אחריות, היא ממשלה שצריך לשים לה קץ ולהביע אי-אמון בה.

אבל עמיתי חברי הכנסת, הסכנות של הממשלה לא נוגעות רק במדיניות החוץ ומדיניות הביטחון הלקויה, הקיצונית וחסרת האחריות שלה; הממשלה הזאת אחראית למתקפה חסרת תקדים על המרחב הדמוקרטי. זה התחיל בחברי הכנסת הערבים, זה המשיך באוכלוסייה הערבית כולה, זה התגלגל משם אל הקרן החדשה לישראל, ואחר כך לאגודה לזכויות האזרח ולכל תנועות השלום וארגוני זכויות האדם בישראל. זה הגיע אחר כך לעיתון "הארץ", ובכלל לעיתונאים שמעזים להביע דעה אחרת.

עמיתי חברי הכנסת, הממשלה הזאת מסוכנת לדמוקרטיה. אם אנחנו לא נדע להתייצב להגנתו של המרחב הדמוקרטי בישראל, לא יישאר מרחב דמוקרטי להגן עלינו. לכן, עמיתי חברי הכנסת, זו ממשלה שראויה לאי-אמון גם ברמה המדינית-ביטחונית, גם ברמה הדמוקרטית הפנימית.

ואני מגיע לנקודה האחרונה, ובכך, אדוני היושב-ראש, אסיים. היחס של הממשלה הזאת לאוכלוסייה הערבית הוא יחס של העמקה והמשך של האפליה הקיימת. הטענות שלי בעניין הזה לא מופנות כלפי השר ברוורמן. אנחנו מדברים על אפליה שיטתית ומבנית שנעשית על-ידי כל רשויות הממשלה, כל משרדי הממשלה – החל במשרד האוצר וכלה באחרון המשרדים. האוכלוסייה הערבית ממשיכה להיות מופלית לרעה בתחום החינוך, בתחום הרווחה, בתחום התעסוקה, בתחום הגישה לתחבורה הציבורית. איך מצפים שהאזרחים הערבים ירגישו שהמדינה מתייחסת אליהם בכבוד כאשר בכל פרמטר כמותי ואיכותי היחס אליהם הוא יחס מפלה ומקפח? גם מהבחינה הזאת, עמיתי חברי הכנסת, הממשלה הזאת ראויה לאי-אמון.

כמובן לא הגעתי, אדוני היושב-ראש, לתחום הכלכלי-חברתי ולתחום הסביבתי, שגם בהם הממשלה משכילה להכות בנו מכות קשות. אני מניח שזה יעלה בהצעות האי-אמון הבאות. תודה.