ועדת השרים תמכה בהצעת החוק של דב האוסרת אפליה על בסיס נטייה מינית בבי"ס

30.05.10 קטגוריית: שלום ודמוקרטיה

ועדת השרים לענייני חקיקה תמכה היום עקרונית בהצעת חוק המתקנת את חוק זכויות התלמיד ואוסרת אפליה על בסיס נטייה מינית במוסדות החינוך. על פי הצעת החוק, שהגיש ח"כ דב חנין (חד"ש) ואליה הצטרף גם ח"כ חיים אורון (מרצ), יתווסף בחוק זכויות התלמיד איסור אפליה על רקע נטייה מינית, זאת לצד איסורי האפליה שכבר קיימים בחוק כגון איסור אפליה על רקע מוצא, מין, דת ומצב כלכלי. הצעת החוק הוגשה לועדת השרים לענייני חקיקה לאור התגברות מקרי ההומופוביה והאלימות על רקע נטייה מינית בישראל, ובהם הרצח של ניר כץ וליז טרובישי ז"ל ב"בר הנוער" באוגוסט האחרון.

ארגון המורים העל יסודיים, מועצת התלמידים הארצית, אגודת ההומואים הלסביות והטרנסג'נדרים בישראל וארגון הנוער הגאה הביעו את תמיכתם בהצעת החוק.

ח"כ ד"ר דב חנין (חד"ש) אמר כי: "ועדת השרים לענייני חקיקה עשתה היום צעד חשוב בקידומה של הצעת החוק החשובה הזו, שקובעת שתלמידים בעלי נטייה מינית שונה הם תלמידים שווים. אני מברך את שר החינוך, גדעון סער, שנקט בעמדה עקרונית וחשובה שבסיסה – מניעת אלימות ואפליה הומופובית במערכת החינוך הישראלית".

"חשוב לשלוח מסר ברור לפיו תלמידים להט"בים הם שווים לחלוטין בזכויותיהם לכל תלמיד אחר. מסר זה חשוב הן כדי לבער את האלימות ההומופובית המילולית והפיזית ממוסדות החינוך, והן כדי להתמודד עם תופעת הנשירה של תלמידים אלו ממערכת החינוך. אני קורא לחברי הכנסת מכל סיעות הבית לתמוך בהצעת החוק שתעלה ביום רביעי הקרוב במליאת הכנסת ולהצהיר בקול ברור כי לאפליה, לאלימות ולהומופוביה אין מקום במערכת החינוך".

התופעה של הומופוביה במערכת החינוך היא נפוצה במערכת החינוך הישראלית. מנתוני מחקר שערך ארגון הנוער הגאה, מתברר כי 65% מהתלמידים הלהט"בים (לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים/ות וביסקסואלים/ות) נחשפו לאלימות מילולית הומופובית מצד "רוב התלמידים" או "חלק מהתלמידים". 55% ציינו כי המורים אינם מגיבים לאלימות מילולית הומופובית, ו- 23% ציינו כי נחשפו להתבטאויות הומופוביות מצד המורים בעצמם. רק 5% מהתלמידים הלהט"בים מרגישים "מאוד נוח" לדבר עם מוריהם על נטייתם המינית או זהותם המגדרית. אחד מכל שלושה תלמידים להט"בים חווה הטרדה מינית בשל זהותו, ואחד מכל חמישה חווה אלימות פיזית. 36% ציינו שהם חשים חוסר ביטחון בבית הספר בשל זהותם.

יו"ר ארגון המורים העל יסודיים, רן ארז, הביע את תמיכת הארגון בחוק במכתב ששלח לועדת השרים. לדבריו: "ארגון המורים העל יסודיים במהותו, הוא ארגון לא סקטוריאלי וחבריו, המורים, מייצגים את כל הקשת החברתית בישראל. מובן מאליו שאנו נגד כל אפליה, על רקע עדתי, דתי, כלכלי, מיני וכיו"ב, הן במישור העקרוני והן במישור המעשי, קרי, היחס, הטיפול ודרך ההתייחסות של המורים לתלמידיהם. אני מקווה מאד שההצעה תתקבל ואף תתורגם לרמת מעשה".

הצעת החוק תעלה להצבעה בקריאה טרומית ביום רביעי, ה-2 ביוני, במליאת הכנסת.

הצעת חוק זכויות התלמיד – איסור אפליה על רקע נטיה מינית