יום הסביבה בכנסת: יש לקדם מערכות הסעת המונים באוטובוסים מהירים

31.05.10 קטגוריית: כללי

השדולה הסביבתית-חברתית בראשות וח"כ ד"ר דב חנין וח"כ ניצן הורוביץ ושדולת התחבורה הציבורית בראשות ח"כ יריב לוין קיימו דיון מקיף בנושא משבר התחבורה במטרופולינים, כחלק מאירועי יום הסביבה הבינלאומי שנערכו בכנסת.

בכנס השתתפו נציגי הממשלה והשלטון המקומי, ובראשם השר להגנת הסביבה גלעד ארדן, המשנה למנכ"ל משרד התחבורה אלכס לנגר, ראש רשות התחבורה בעיריית ת"א משה טיומקין, וכן מומחי תחבורה מובילים, וראשי ארגונים לתחבורה נכונה, ארגוני צרכנים, וארגוני הסביבה בישראל.

כל המשתתפים קראו לקידום מהיר של מיגוון פתרונות לתחבורה ציבורית יעילה, נגישה, ובלתי מזהמת. בכנס הודגשה תפיסת היסוד לפיה מערכת התחבורה, ובמיוחד בערים הגדולות, אינה יכולה להתבסס רק על מכוניות, אלא בעיקר על תחבורה ציבורית.

מיזמי הרכבת העירוניים בישראל נתקלים בקשיים גדולים: משפטיים, תקציביים, והנדסיים. הדברים בולטים מאוד לעין בפרוייקט הרכבת הקלה בירושלים ובמיוחד בתכנית לרכבת תת-קרקעית בתל-אביב שנקלעה למבוי סתום. הקשיים והעלויות האדירות בפרוייקט הרכבת הקלה בגוש דן, מטילים צל כבד על סיכויי השלמתו בעשור הקרוב. נראה כי מלכתחילה, ההיתכנות של פרוייקט תת-קרקעי בתל-אביב היתה תלושה מן המציאות, והדבר מחייב שינוי מחשבתי ותכנוני.

לנוכח זאת, יש לבצע חשיבה מעמיקה על חלופות ראויות למערכות היקרות והמסובכות הללו, ולמקד את תשומת הלב בחלופה של מערכת מהירה להסעת המונים באוטובוסים (BRT ) . וזאת מתוך מטרה להביא לשינוי מהיר במצב התחבורה במטרופולינים בישראל. מערכת זו, המיושמת ביותר מ-100 ערים גדולות ברחבי תבל, מבוססת על אוטובוסים בלתי מזהמים או חשמליים, משתמשת בתשתית הכבישים הקיימת – בנתיבים מהירים המוקצים לה – ויש לה את כל היתרונות של מערכת הסעת המונים מסילתית, אך בעלות נמוכה בהרבה, ובזמן הקמה קצר של פחות משנתיים.

בעניין שיטת הביצוע – לנוכח העיכובים הבלתי-נסבלים, הסכסוכים המשפטיים והכספיים, והשינוי החד בעלויות בפרוייקטים בירושלים ובתל-אביב, יש לבצע בחינה מן היסוד של מערכת ההתקשרויות של המדינה עם זכייני הפרויקטים השונים.

ההסכם לפרוייקט גוש דן נחתם עם הזכיין שזכה במכרז כבר לפני שלוש שנים, אך הפרוייקט עדיין תקוע. העניין יובא בקרוב להכרעת ראש הממשלה בשל תוספות התקציב האדירות הנדרשות. לנוכח זאת, יש לשקול בחיוב את העברת הביצוע לאחריות המדינה, מה שיאפשר חשיבה מחדש על פרוייקט זה ברוח ההמלצות לעיל. מתוך נסיון השנים האחרונות בירושלים ובת"א, יש לשקול את הפקדתם של פרויקטים עתידיים בתחבורה בידי גופים ציבוריים, כגון חברות עירוניות, ולא בידי זכיין בשיטת ה-BOT.

למידע על תוכנית "מהיר בעיר" של עיר לכולנו

מחלקת המחקר של הכנסת על אוטובוסים מהירים כתחליף רכבת קלה