נאומו של דב בהצבעה על שלילת זכויות ח"כ זועבי

14.07.10 קטגוריית: שלום ודמוקרטיה

עמיתי חברי הכנסת. חבר הכנסת אלדד הפנה אותנו לדפי ההיסטוריה, ואני מציע שאכן נסתכל בדפי ההיסטוריה, ויש הרבה מה ללמוד מדפי ההיסטוריה. כן, עמיתי חברי הכנסת, אפשר להסתכל על פרלמנט שהחליט להוציא משורותיו 96 חברי פרלמנט של המפלגה הקומוניסטית. למי זה עזר? אני מדבר על הרייכסטאג הגרמני, פברואר–מרס 1933. אחרי שהוציאו את המפלגה הקומוניסטית של גרמניה אל מחוץ לחוק. כמובן באווירה של התלהמות והסתה, והאשימו אותם בשרפת הרייכסטאג. אפשר, אדוני היושב-ראש, להיזכר איך גורשו עשרות חברי פרלמנט קומוניסטים מפרלמנט אחר, הפרלמנט הצרפתי, 1940, ולמי זה הועיל?

כן, עמיתי חברי הכנסת, ככה מתחיל חיסול הדמוקרטיה וככה אנחנו מגיעים לפשיזם. בדיוק כך זה מתחיל. והדברים האלה, חברת הכנסת ברקוביץ, נעשים תמיד בתמיכת אנשים כמוך, אנשים שנבחרו ממפלגת מרכז וגילו פתאום שהם שייכים לימין הקיצוני, זאת הבעיה הגדולה. כן, וכמובן גם כמוך, חבר הכנסת חסון.

לכן, עמיתי חברי הכנסת, יש הרבה מה ללמוד מההיסטוריה. יש מה ללמוד ממצב שבו מנסים ומציעים לסלק מהפרלמנט, או לפגוע בזכויותיו של חבר פרלמנט בגלל עמדותיו. המהלך הזה של שלילת זכויות מחבר כנסת בגלל עמדותיו, בגלל דעותיו, בגלל דרכו הפוליטית, הוא מהלך חמור ומסוכן. אני רוצה שתבינו היטב: הדיון האמיתי כרגע לא מתנהל על חברת הכנסת חנין זועבי. תאמינו לי, היא לא צריכה אף אחת מאותן שלוש זכויות שאתם לוקחים ממנה. הדיון האמיתי מתנהל על השאלה אם החברה בארץ הזאת רוצה לשמור על מרחב דמוקרטי. התשובה שלי לשאלה הזאת: בהחלט כן.

אני אומר את זה גם לחברי הכנסת מהמרכז. אם אנחנו לא נדע לשמור על המרחב הדמוקרטי, לא יישאר מחר מרחב דמוקרטי שיגן עליכם, לא רק עלינו. האיומים בכנסת הזאת הם רשימה ארוכה. זה התחיל מחברי הכנסת הערבים. אבל אני כבר שמעתי בכנסת הזאת אפילו דיבורים, שאני לא רוצה לחזור עליהם, כלפי חברי כנסת מתנועת מרצ, ממפלגת העבודה, שתמכו בקרן החדשה.

עמיתי חברי הכנסת, אתם לא רואים את ההידרדרות המתרחשת פה? אתם לא רואים את המדרון, שהוא כבר לא חלקלק אלא תלול ומהיר ומסוכן, שאתה ושכמותך גורמים לו, חבר הכנסת חסון? אלה שמתלהמים אל מעבר לימין הקיצוני. אתם לא מתביישים? אתם, שזכיתם בקולות של ליבראלים שחשבו בטעות שאתם מפלגת מרכז?

אני מציע לחברי הכנסת מהמרכז דווקא ללמוד משגיאותיהם של חברי כנסת בפרלמנט מהמרכז בארצות האחרות. מה יש? ההיסטוריה לא מתחילה היום. אנשים כמוכם, מתוך, לפעמים תמימות ונאיביות וחוסר הסתכלות והבנה של תהליכים היסטוריים, שיתפו פעולה עם מהלכים מסוכנים וחמורים ובסופו של דבר הפכו בעצמם לקורבנות שלהם.

לכן, עמיתי חברי הכנסת, הקריאה שלי לבית הזה היא ברגע הזה, שהוא אמנם רגע אחד מאוחר מדי, אבל עדיין רגע שאפשר לעשות בו מעשה: לעצור את המהלך המסוכן הזה, לקבל החלטה שדוחה את מסקנותיה והצעותיה המופקרות של ועדת הכנסת, לקבל החלטה שאנחנו שומרים על מעמדו של הבית הזה, כולל על מעמדם של חברי כנסת ממיעוט.