"לדחות את הלחצים האמריקאיים למען ברוני הגז"

05.08.10 קטגוריית: חברה וכלכלה, ירוק

ח"כ ד"ר דב חנין (חד"ש), יו"ר הועדה המשותפת לבריאות וסביבה של הכנסת, פנה היום (חמישי, ה-5 באוגוסט) לראש הממשלה ולשר האוצר בדרישה לדחות את הלחצים האמריקניים למען ברוני הגז. פניית ח"כ חנין נעשתה בעקבות הפגישה המשותפת לשר האוצר עם נציג בכיר בשגרירות האמריקאית ומנכ"ל חברת נובל אנרג'י, בה הופעלו לחצים על השר להתערב בעבודתה של ועדת ששינסקי ולהתחייב כי לא יועלו תגמולי המדינה מהגז.

לדברי ח"כ חנין: "גילוי מצבורי הגז לחופי ישראל הוא רגע היסטורי בתולדות ישראל. הפוטנציאל העצום מהפקת הגז, כ-540 מיליארד דולרים, שייך לתושבי הארץ הזאת – אלה הם משאבי הטבע שלנו ושל ילדינו. מקבלי ההחלטות חייבים לראות לנגד עיניהם את האינטרס הלאומי ולא להיכנע למכבש הלחצים של הטייקונים ושל שלוחיהם. התמונה העגומה המצטיירת ממחקרים השוואתיים מראה כי מדינת ישראל היא שיאנית בהפקרת משאבי הטבע שלה לטובת טייקונים בעלי הון פרטיים".

על פי מדיניות המיסוי של ישראל, שלא עודכנה משנת 1952, שיעור ההשתתפות הצפוי של המדינה מתגליות הגז הוא מהנמוכים בעולם המערבי. לפי החוק כיום, המדינה זכאית לתמלוגים אך ורק בשיעור 12.5% מההכנסות ברוטו ממכירת הגז – אך המדינה משתתפת בהוצאות השוטפות של הליך ההפקה בשיעור כ-15%, כך שבפועל שיעור התמלוגים שממנו המדינה נהנית מסתכם בסופו של דבר ב-10.6% בלבד. עם הרפורמה במס החברות צפויה ההשתתפות העתידית להצטמצם אף יותר.

עוד בנושא: נאום ח"כ חנין בכנסת בעניין התמלוגים מתגליות הגז