דב בועדה המשותפת: יש להכריז על אזור מפרץ חיפה כאזור נפגע זיהום

19.10.10 קטגוריית: כללי

בתום דיון מרתק שהתקיים ביום שני ה-18.10.10 בועדה המשותפת (פנים-עבודה) לנושא סביבה ובריאות בראשות ח"כ ד"ר דב חנין (חד"ש), אמר ח"כ חנין כי "יש להכריז על מפרץ חיפה כאיזור נפגע זיהום". עוד אמר ח"כ חנין כי להכרזה זו  משמעות מרחיקת לכת שכן עם כניסתו לתוקף של חוק אוויר נקי, בינואר 2011, יוכל המשרד להגנת הסביבה לנקוט בסדרה של פעולות מיוחדות ומיידיות על מנת להקטין את היקף הזיהום במפרץ חיפה.

הדיון שהתקיים היום בועדה, עסק בקשר שבין זיהום אוויר במפרץ חיפה ותחלואה עודפת בסרטן בנפת חיפה. כמו כן עסק הדיון ברמות גבוהות של אבץ הנמדדות לאחרונה באוויר באיזור מפרץ חיפה. בדיון הוצגו מחקרים שהדגימו שיעורי היארעות גבוהים יותר (10-20%) באיזור חיפה של סוגי סרטן הנגרמים מזיהום סביבתי בהשוואה לשאר איזורי הארץ (מדובר בטיפוסי תחלואת סרטן הידועים בעולם כקשורים לזיהום סביבתי כגון: סרטן הריאות, ראש-צוואר, שלפוחית השתן ולימפומה). החוקרים גם הראו כי שיעורי התחלואה הגבוהים יותר באיזור חיפה אינם קשורים למצבם הסוציואקונומי של החולים או לעישון.

בדיון אמרה רונית פיסו, מנכ"לית הקואליציה לבריאות הציבור, כי הקואליציה קוראת למשרד להגנת הסביבה לפעול על מנת שהתעשיות יאמצו טכנולוגיות מונעות זיהום. עוד אמרה כי הקואליציה פועלת כעת על מנת להבין מהם המקורות של רמות האבץ הגבוהוה המצויות באוויר באיזור מפרץ חיפה.

הגב' אסתר סטאר, מ"מ מנכ"ל איגוד ערים לאיכות הסביבה חיפה, אמרה כי האיגוד התחיל בפעילות ליישום חוק אוויר נקי וכי קיימת פעילות מקיפה מול המפעלים הגדולים והבינוניים. עם זאת, הגב' סטאר אמרה כי יש חשיבות גבוהה למעבר לשימוש בגז, דבר שיפחית באופן משמעותי את המזהמים בעבר. מר אורי בלום, מ"מ יו"ר איגוד ערים לאיכות הסביבה חיפה אמר כי בקרוב ירחיב האיגוד את פעולות ניטור איכות האוויר באמצעות הוספת שתי תחנות ניטור לחלקיקים מהסוג PM2.5.

עו"ד איילת בן עמי ממחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה אמרה כי איכות האוויר במפרץ חיפה הוא יעד מרכזי של המשרד להגנת הסביבה. עוד אמרה כי מחוז חיפה הכין מתודולוגיה ליישום של חוק אוויר נקי מול המפעלים וכי המחוז פועל להטמעת טכנולוגיות מירביות. עו"ד בן עמי אמרה כי העיצומים המינהליים כנגד מפעלים שעוברים על החוק אינם מיושמים בכמות משביעת רצון.

בסיכום הדיון, הביע ח"כ חנין הערכה כלפי החוקרים ואמר שהועדה תמשיך לעודד את קיומם. יחד עם זאת אמר כי ברור כבר היום שעודף התחלואה בסרטן באיזור חיפה הוא חריג ויש להתאים לאיזור מדיניות ציבורית שתגן על חיי התושבים. הגעת הגז הטבעי לאיזור חיפה ושיפור התחבורה הציבורית והפרטית וודאי ישפרו את איכות האוויר אולם על כל הגורמים להיערך ליישום חוק אוויר נקי ולהתייחס אל חיפה כאיזור נפגע זיהום.

http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1194123.html