דב בכנס הגז: תגליות הגז יוצרות הזדמנות כלכלית וחברתית שאסור להחמיץ

01.11.10 קטגוריית: חברה וכלכלה, ירוק, כללי, תקשורת

ח"כ ד"ר דב חנין (חד"ש), יו"ר הועדה המשותפת לבריאות וסביבה של הכנסת וח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי), יו"ר ועדת החינוך והתרבות של הכנסת, ניהלו היום את הכינוס הציבורי הראשון של שדולה חסרת תקדים שהוקמה בכנסת למען הגדלת הכנסות המדינה ממשאבי הטבע. יוזמי השדולה, 14 חברי כנסת ממיגון של סיעות, מהאופוזיציה והקואליציה, התאחדו כולם יחד תחת ההצהרה "אוצרות הטבע של מדינת ישראל שייכים לאזרחי המדינה".

רשימת המשתתפים והיוזמים של השדולה כללה, בין השאר, את יו"ר הכנסת רובי ריבלין, שלי יחימוביץ',  אילן גילאון, אריה אלדד, כרמל שאמה, יוחנן פלסנר, ניצן הורוביץ, אורית זוארץ, חנא סוייד, חיים אורון (ג'ומס), איתן כבל, אורי מקלב, איברהים צרצור, מסעוד רנאיים, עינת וילף. בכנס השתתפו נציגי ציבור רבים ובהם הרב מיכאל מלכיאור מייסד "פורום פעולה אזרחית" הפועל להעלאת חלקו של הציבור מתגליות הגז, איציק שמולי יו"ר התאחדות הסטודנטים וכן אנשי מקצוע ופעילים מארגונים חברתיים וסביבתיים.

יו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין הביע תמיכה בהעלאת תמלוגי הגז: "מתוך הערכה למשקיעים בארץ, וללא שום התרסה או צרות עין, יש לקבוע כי אוצרות הטבע שייכים לציבור. אפשר להקצות חלק מהתמלוגים לחלוקה עפ"י ייעודים קונצנזוסיאליים מסוימים".  לדבריו, יש מקום לבחון השקעה ייעודית של תמלוגי הגז לתחומים נדרשים, כמו חינוך ורווחה, שיהיו כספים "צבועים" ויתפקדו במתווה של "משק סגור". זאת, כדי לא להביא מצב שבו הרווחים מתחלקים עפ"י סדרי העדיפויות של הממשלה שמתחלפת מעת לעת. "זה מסוג הדברים שניתן בתיאום עם הממשלהלקבוע שחלק מהתמלוגים לא יתחלקו במסגרת  סדרי העדיפויות השלטוניים אלא לייעודים מסוימים", אמר.

ח"כ ד"ר דב חנין (חד"ש), אמר בפתח הדיון כי:"שדולה ובה ארבעה עשר יושבי ראש מכל קצוות הבית היא אירוע חסר תקדים במצב חסר תקדים. תגליות הגז יוצרות הזדמנות כלכלית וחברתית שאסור להחמיץ. חייבים לפזר את מסך הספינים של ברוני הגז ולקבל החלטה על החזרת רוב ההכנסות לידי הציבור הישראלי".

במסגרת הקמת השדולה הסכימו חברי הכנסת כי חברות האנרגיה צריכות לקבל את חלקן בצורה הגונה וסבירה, אך רוב ההכנסות מאוצרות המדינה צריכות להגיע לאזרחיה. כמו כן הוסכם כי יש לדאוג כי תקום קרן שתבטיח שאזרחי המדינה ייהנו מן האוצרות לא רק בשנים הקרובות אלא גם לטווח הרחוק. פירות הקרן ישמשו למפנה חברתי בתחומים של חינוך, רווחה, בריאות וסביבה.

בנאום שנשא מאוחר יותר במליאה אמר דב:
"

תודה רבה, אדוני היושב-ראש. היום התקיים בכנסת כנס מרשים ש-14 חברי כנסת ממגוון סיעות בבית יזמו אותו, בנושא בעל חשיבות חברתית ולאומית ממדרגה ראשונה. דיברנו בכנס הזה על הצורך, החיוניות, בהעלאת הכנסות המדינה מתגליות הגז העצומות שנמצאו ליד חופי ישראל.

מדינת ישראל נמצאת היום במצב שבו היא מחזיקה את השיא השלילי בשיעור ההכנסות של המדינה ממשאבי הטבע שבשטחה, ולא זו בלבד שאנחנו במקום הכי נמוך בעולם בין הארצות המפותחות, אנחנו גם בהדרגה מורידים את שיעור ההכנסות שהמדינה לוקחת בגלל הירידה במס החברות.

הכנס הזה, שאדוני היושב-ראש, אתה גם כן כיבדת אותנו בנוכחותך בו, ביטא רצון מאוד רחב בבית הזה ואמירה מאוד רחבה, מעבר לחילוקי דעות פוליטיים ואידיאולוגיים והבדלי קואליציה ואופוזיציה ומפלגות שונות. אנחנו בכנסת משוכנעים שהתגלית המשמחת והחשובה הזאת של הגז יכולה להיות נקודת מפנה ביצירת קרן לאומית לטווח ארוך, שתוכל להשקיע בבריאות, ברווחה, בחינוך, בסביבה, בדיור – בכל אותם דברים שביום-יום כל כך חסר להם כסף, או לפחות כך טוענים.

פנינו אל הממשלה לעשות כל מאמץ – ואנחנו מוכנים להתגייס למאמץ הזה, חברי כנסת ממגוון עמדות ומקומות בקשת הפוליטית – כדי לתמוך במהלך שיוביל להעלאה משמעותית של הכנסות המדינה, כך שרוב התמלוגים, ההכנסות, מהמשאבים האלה יגיעו לקופת המדינה. אני חושב שזוהי מטרה ראויה, חשובה, והיא צריכה להתקדם – אני מקווה שהיא אכן תתקדם – בכנסת, בהסכמה רחבה ובשיתוף פעולה רחב. תודה רבה."

26.10.2010