אם לא תהיה דמוקרטיה, לא תהיה דמוקרטיה לערבים ולא תהיה דמוקרטיה ליהודים

09.12.10 קטגוריית: חברה וכלכלה, שלום ודמוקרטיה

תודה רבה. אדוני היושב-ראש, אדוני השר, עמיתי חברי הכנסת, נתונים קשים ומדאיגים נמצאו בשבוע שעבר בסקר שערך המכון הישראלי לדמוקרטיה, והוא נקרא בשם "מדד הדמוקרטיה". הנתונים המדאיגים ביותר, עמיתי חברי הכנסת, נוגעים ליחס הרווח כלפי האזרחים הערבים בישראל. 86% מהציבור היהודי, לפי הסקר הזה, סבורים שהחלטות גורליות למדינה צריכות להתקבל ברוב יהודי. 53% מהציבור היהודי אפילו סבורים שהמדינה רשאית לעודד הגירה של ערבים אל מחוץ למדינה. בבחינת מדד הסובלנות של ישראלים יהודים כלפי שכנים עולה שהשכנות שהכי מפריעה להם היא השכנות עם ערבים, זאת שכנות שמפריעה ל-46% מהנשאלים.

עוד נתון אחד, אחרון, שאביא מתוך הסקר, זה שרוב המשיבים בכלל הציבור, 55%, חושבים שצריך להקצות ליישובים יהודיים משאבים רבים יותר מאשר ליישובים ערביים. כנראה זה גם מה שהממשלה סבורה, אבל מסתבר שלפחות בתחום הזה היא מבטאת את עמדת הציבור.

עמיתי חברי הכנסת, אלה נתונים קשים ומדאיגים. הנתונים האלה, אי-אפשר לקרוא אותם אחרת אלא כהבנה שגל גזענות בעייתי מסוכן שוטף את הארץ הזאת ומאיים על החברה הישראלית. מקורה של הגזענות הזאת, עמיתי חברי הכנסת, מלמעלה. היא התחילה באותו מסע של הסתה נגד מנהיגי האוכלוסייה הערבית, שהוצגו כולם כמתסיסים ומסיתים ודמגוגים.

ואחר כך אותו גל המשיך בהצגת האוכלוסייה הערבית בכללותה כסוג של איום, כסוג של סכנה מבפנים. לא אזרחים שווים – חלק מהאוכלוסייה, מהציבור בארץ הזו, שצריך לתת לו פתרונות וצריך לדאוג להתמודדות עם הבעיות הקשות שמאפיינות אותו – אלא אויב פנימי, סכנה, איום דמוגרפי.

עמיתי חברי הכנסת, התופעות האלה, שבעבר היו בשולי השוליים של החברה הישראלית, הולכות היום ומאפיינות יותר ויותר אנשים בדרג הגבוה ביותר, מקבלי החלטות. מה אנחנו יכולים לבוא בטענות אל הציבור כאשר שר החוץ, בנאום רשמי בעצרת האו"ם, מדבר על טרנספר, אופציית הטרנספר של אוכלוסייה ערבית מהמדינה?

לכן, עמיתי חברי הכנסת, ישנה בעיה והיא מסוכנת ביותר. האיום הזה שמאיים על האוכלוסייה הערבית מאיים גם על הרוב היהודי. אם לא תהיה דמוקרטיה, לא תהיה דמוקרטיה לערבים ולא תהיה דמוקרטיה ליהודים. אותו גל אנטי-דמוקרטי שהתחיל בערבים הגיע בחודשים האחרונים גם ליהודים שחושבים אחרת – לארגוני חברה אזרחית, הקרן החדשה, האגודה לזכויות האזרח, אמני התיאטרון, אנשי הקולנוע, אוניברסיטאות, סופרים. כל אלה נמצאים כבר תחת הכוונת של המתקפה האנטי-דמוקרטית.

לכן, עמיתי חברי הכנסת, אנחנו חייבים ליצור שותפות דמוקרטית רחבה, להדוף את הגזענות, להגן על האוכלוסייה הערבית, להגן על המרחב הדמוקרטי בחברה הישראלית. זה למען המיעוט הערבי, זה למען הרוב היהודי, זה למען העתיד של כולנו בארץ הזאת. תודה רבה.