לא מחנה הומני – מחנה עונשין

06.12.10 קטגוריית: כללי

תודה רבה, גברתי יושבת-הראש, עמיתי חברי הכנסת, השבוע התבשרנו על החלטה חדשה של הממשלה, שלכאורה מציעה פתרון פלא לבעיה מורכבת וקשה שהחברה הישראלית אמורה להתמודד אתה, והיא בעיית מבקשי המקלט, יש הקוראים להם "מסתננים", שמגיעים למדינת ישראל דרך גבול מצרים.

הסוגיה זכתה גם לטיפול תקשורתי בשבוע שעבר. היה תחקיר מאוד קשה ומזעזע בעיתון "ידיעות אחרונות", שתיאר תעשייה, פשוט תעשייה של הברחות שמתנהלת בחצי האי סיני. שותפים בה תושבים מקומיים שם, והם גם מרוויחים כסף. מדובר במקרים קשים של התעללות ואונס של אותם אומללים, שבסופו של דבר אחר כך נמלטים על נפשם ומגיעים אלינו.

הממשלה קיבלה החלטה, שלכאורה אמורה להיות פתרון לבעיה, וההחלטה היא הקמת מחנה שבו ירוכזו אותם מסתננים, ומכאן ואילך יצאו מישיבת הממשלה קולות שונים, מגוונים וסותרים.

כיאה לממשלה הזו. היו כאלה שהסבירו שמדובר במחנה מעצר ודרך להרתיע את המסתננים מלהגיע לישראל. אגב, כדי להרתיע אותם מלהגיע לישראל, כשאני קורא את התחקיר שהיה ב"ידיעות אחרונות" על הזוועות שמתרחשות בחצי האי סיני וכשאני מכיר את הזוועות שמתרחשות באריתריאה וסודן, כדי להרתיע אותם מלהגיע לישראל צריך בישראל ליצור תנאים כל כך איומים ונוראים, שזה יהיה פשוט יותר גרוע מאיפה שהם בורחים, וזה משהו שנדמה לי שאף אחד בכנסת לא רוצה, לפחות בגלוי להגיד, כי אלו כמובן דברים שלא מתאימים למדינה מתקדמת, מודרנית, מפותחת. בוודאי לא מדינה שנוצרה על-ידי פליטים שבעצמם הם, הוריהם או קרובי משפחתם ברחו על נפשם במהלך המאה ה-20 מכל מיני זוועות, ואנחנו באנו בטענות, וטענות מוצדקות, למדינות העולם שהשערים שלהם לא היו פתוחים בפני בני עמנו שברחו על נפשם ממקומות שבהם הם נרדפו.

אז האופציה האחת היא לייצר מעין מחנה שבו התנאים יהיו כל כך איומים ונוראים שבאמת זה ירתיע את האנשים מלהגיע לישראל. היה גם קול שני שיצא מישיבת הממשלה, שאמר: לא, אנחנו נעשה פה מחנה שבו יהיה בריאות, חינוך לילדים, כמובן מזון, מקלט לילה. קראתי על המחנה הזה ואמרתי: אולי בכלל מדובר במחנה נופש, ואם כזה מחנה יקימו, אולי הרבה אנשים נוספים, גם ממדינות אחרות ירצו להגיע לארץ.

כדי להכריע בין שני המחנות האלה, הממשלה כמובן הקימה ועדה. קיבלו החלטה להקים מחנה, אבל איזה מין מחנה, מה הקונספציה של המחנה, על זה לא החליטו.

עמיתי חברי הכנסת, אני חייב לומר לכם באופן פתוח, שלגבי הממשלה הזו תמיד החששות הגרועים ביותר הם אלה שמתגשמים. לכן החשש שלי, שלא מדובר פה במחנה הומני ואנושי, החשש שלי שמדובר פה אכן במחנה עונשין. החשש שלי שמדובר במשהו שהמצפון האנושי שלנו כבני-אדם והמצפון היהודי שלנו לא יוכלו לחיות אתו בשלום. לכן אני מצפה שנקבל תשובה רצינית מצד נציגי הממשלה בשבוע הבא, ושאנחנו נוכל לקיים בכל הסוגיה הזו בירור מאוד רציני, גם בוועדה, בהמשך הדיון הזה. תודה רבה.