"עד מתי תלך המדינה בדרך ההריסות?"

26.01.11 קטגוריית: חברה וכלכלה, שלום ודמוקרטיה

ח"כ דב חנין יזם ביום שלישי, ה-25 בינואר, דיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה הריסת הכפר הבדואי אל-עראקיב בפעם העשירית ופינוי התושבים. לדברי ח"כ חנין: "אחרי ההריסה התשיעית והעשירית ומאות התושבים שנותרו ללא קורת גג, המצב באל עראקיב רק הולך ומחמיר. זה הזמן לשנות את צורת החשיבה, להתחיל תהליך אמיתי של הידברות עם התושבים במטרה להגיע לפיתרון מוסכם. השיטה של הריסה וכוח מוכיחה את עצמה רק כמתכון לעוד סבל ולהחמרת הבעיות הקיימות".

תושבי אל עראקיב פונו מאדמותיהם ההיסטוריות בשנת 1951 על ידי צה"ל, בטענה שאדמותיהם דרושות לו לאימונים. בעת הפינוי הובטח לתושבים כי יוכלו לחזור אל השטח בתום חצי שנה. עד היום מחכים תושבי הכפר אל עראקיב לשוב לאדמותיהם ותביעות הבעלות על הקרקעות עדיין מתנהלות בבית המשפט. במקביל לדיון המשפטי, לפני כ 12 שנה, הועברו אדמות הכפר לידי הקרן הקיימת לישראל שהחלה לבצע פעולות ייעור באזור, תוך קביעת עובדות בשטח שעתידות למנוע פתרון מוסכם וצודק.

מאז יולי 2010 נהרס הכפר אלערקיב והוקם מחדש עשר פעמים. תושבי הכפר, בשיתוף עם פעילים יהודים וערבים מהאזור, ארגונים חברתיים וארגוני זכויות אדם, מקיימים באופן קבוע פעולות מחאה לא אלימות כנגד ההריסות.

בפתח הדיון בוועדה אמר ח"כ חנין: "מעטים המקרים בהם אני נתקל בתחושה כה קיצונית של חוסר צדק. תושבי הכפר פונו בשנת 1951 על ידי צה"ל בטענה שהקרקעות נדרשות לאימונים. הובטח לתושבי הכפר כי יוכלו לחזור לבתיהם לאחר חצי שנה. למעשה, עד היום, לא הורשו תושבי הכפר לחזור אל אדמותיהם. החל משנות ה-90 החלו גורמים שונים לייער את אדמות הכפר. לפני קרוב לשנה, חזרו כמה מבני השבט והקימו בתי מגורים, אולם מאז ועד היום אנו עדים לסאגה של הריסות. מאות עצי זית נעקרו ורבים מאנשי הכפר נעצרו. במהלך המעצרים ננקטה אלימות על ידי השוטרים והריסות בתים בוצעו, ללא כל רגישות, גם בימי צום הרמאדן. מאחורי כל הריסה ישנם דרמה וסבל אנושיים. עד מתי נלך בדרך ההריסות? הגיעה העת שגורמי השלטון במדינה יחשבו אחרת".

נציג מנהל מקרקעי ישראל, שלמה ציזר, אמר בוועדה כי הקרקע המדוברת הופקעה לצרכי ציבור, וטען כי הכפר הוקם בפלישה. כנגד טענה זו ציין ח"כ חנין כי הקרקע עליה מבקשים לשוב ולהקים את הכפר הינה קרקע פנויה ולכן ההפקעה לצרכי ציבור לא חלה עליה. השיח' אבו-מדיעם א-טורי משבט אלערקיב אמר כי השבט נמצא על הקרקע בנגב מאז שנת 1906 וכי יש לו חוזה גם מתקופת המנדט משנת 1929. השיח' תיאר התנהגות אלימה של כוחות הביטחון וסיפר כי זרם המים לכפר נותק.

ח"כ דב חנין בהפגנה בב"ש במחאה על הריסת אל-עראקיב, ה-23 בינואר 2011