שעתו של המחנה הדמוקרטי / דב חנין

15.01.11 קטגוריית: שלום ודמוקרטיה

במוצ"ש, ה-15 בינואר, בשעה 19:00, תתקיים בת"א צעדת חירום יהודית-ערבית של המחנה הדמוקרטי בישראל. התחלה ברח' קינג ג'ורג' מול גן מאיר וסיום בעצרת ברחבת מוזיאון ת"א. לעמוד האירוע בפייסבוק.

————————————————-

פורסם בטיימאאוט ת"א ב-13 בינואר 2011:
הגל האנטי-דמוקרטי השוטף אותנו בחודשים האחרונים מאיים להטביע את הארץ. מי היה מעלה על דעתו לפני מספר שנים שהכנסת תחליט להקים "ועדת חקירה" שתהווה בית דין שדה לארגוני זכויות האדם? מי היה מאמין שמשטרת ישראל תערוך תרגיל הכנה לתרחיש של טרנספר? ואיך יעלה על הדעת שרבני ערים, עובדי מדינה, יחתמו על מכתבים האוסרים על מאמיניהם להשכיר דירות לערבים? ואיך ייתכן שהכנסת מבקשת לחוקק חוק שימנע מערבים לגור בחלק מיישובי הארץ? ואיך נכנס פעיל פוליטי לכלא בגלל השתתפות בהפגנת אופניים שקטה בתל-אביב?

סי. אס. לואיס כתב בזמנו שהדרך לגהינום היא מדרון מתון ונעים להליכה, שהבעיה הגדולה בו היא היעדרותם של שלטים המסמנים עצור. אבל בדרכנו אל הגהינום האנטי-דמוקרטי אנחנו נתקלים עכשיו בשלטי עצור זועקים מדי יום.

הגלישה במדרון החלקלק מוחלפת עתה בצניחה חופשית. אנחנו הולכים ומתקרבים במהירות אל עבר התהום. לתהום הזו יש שם נורא: פאשיזם. אותה מלה המחרידה כל עצב בגופנו, שגלגוליה היותר קיצוניים כתובים בדם בהיסטוריה של עמנו ושל העולם כולו.

הסתה נגד המיעוט הערבי בישראל, רדיפה של ארגוני זכויות האדם, משטמה נגד השמאל – כל אלה הפכו להיות נדבכים מרכזיים בסדר יומה של הממשלה. כמה נוח להפיץ שנאה במקום לעסוק בהפקרת שירותי הכבאות, בקריסת מערכת הבריאות, בשחיקת הרווחה והחינוך. המסרים מלמעלה מחלחלים עד לרחובות ומייצרים מפגני שנאה נגד ערבים ונגד זרים בצד איומים קשים על פעילי שמאל ועל עובדי מדינה. אכן, גל עכור עצום שוטף את הארץ כולה.

הסכנה אמיתית. אין עוד מקום לאשליות. עם כל הצער והכאב, מה שכבר קרה במקומות אחרים עלול להתרחש גם אצלנו. אבל אסור לעצור בדיבור על הסכנה. חייבים לעבור לדיבור על מאבק. לא לעצור באיום – אלא לסמן את התשובה לו.

במוצאי שבת יסמן המחנה הדמוקרטי את התשובה הזו בהפגנת המונים בתל אביב. היום מוטלת עלינו אחריות היסטורית: לא להחריש, לא לשתוק, לצאת לרחובות ולהפגין נגד המתקפה על המרחב הדמוקרטי. עלינו לחסום, בהתייצבותנו ההמונית, את ההידרדרות במורד המדרון. זה הרגע להרים ראש ולהשמיע זעקה. זה הזמן לצאת ללא היסוס למאבק על הארץ בה גדלנו ובה אנחנו חיים. זוהי חובתו של כל יהודי, של כל ערבי, של כל אישה ואיש, של כל מי שמאמין בערכים אנושיים בסיסיים. מול המבקשים להפיץ שנאה ופחד בין יהודים וערבים, נעמיד קול ברור של שותפות ושוויון. מול המבקשים לשלול את חופש הביטוי, נעמוד ללא פחד על זכותנו למחאה. מול התוקפים את ארגוני זכויות האדם, נבהיר את מחויבותנו המוחלטת לכבוד האדם, לחירות ולשוויון. מול המבקשים לרדוף את הזר והאחר, נדרוש צדק לכל וחופש לכל.

מול מפגני השנאה של השבועות האחרונים, נעמיד במוצאי שבת דרך של שיתוף פעולה בין כל מי שמבקשים להגן על הדמוקרטיה, שיתוף פעולה חוצה מפלגות וחוצה קווים פוליטיים מסורתיים. יש בינינו חילוקי דעות. לא באנו מאותו מקום. אבל אנחנו יודעים לאן אנחנו חייבים היום ללכת. ביחד.

זמן רב מדי נדמו רבים מתומכי הדמוקרטיה, ובאה השעה להפר את השתיקה. יצעדו בהפגנה אנשים שזו להם המחאה הראשונה בחייהם, ולצידם שועלי הפגנות ותיקים. אלו ואלו יבינו כי בעת הזאת חובה לצאת לרחובות. נהיה בהפגנה את ואתה, אנשים מכל רחבי הארץ, המחויבים לעצור את ההידרדרות.

כי רק במדינה דמוקרטית יכול העם להיות חופשי.

צעדת חירום יהודית-ערבית של המחנה הדמוקרטי. מוצ"ש, ה-15 בינואר, 19:00. התחלה ברח' קינג ג'ורג' מול גן מאיר וסיום בעצרת ברחבת מוזיאון ת"א.