נשללה זכות הדיבור של דב בדיון על חוק החרם – והאופוזיציה נטשה את הישיבה

16.02.11 קטגוריית: כללי

ח"כ דב חנין השתתף ביום שלישי, ה-15 בפברואר, בדיון ועדת החוקה של הכנסת על חוק החרם. בדיון נשללה מח"כ חנין זכות הדיבור, ובתגובה נטשו חברי האופוזיציה את הישיבה והותירו את הקואליציה (ותומכי החוק מקדימה) להצביע לבדם. קודם לכן אמר דב על החוק: "במרכז חוק החרם תרגיל פוליטי ימני המזהה את ישראל עם ההתנחלויות. החוק מציע להחרים את מחרימי ההתנחלויות. כאשר העולם כולו מחרים את ההתנחלויות – החוק מציע להחרים את העולם. אבל לכל מי שעיניו בראשו ברור: במציאות, ישראל שתחרים את העולם כולו היא ישראל המובילה להחרמת עצמה".

נאומו של דב במליאה לאחר הדיון בועדת חוקה:

"תודה רבה, אדוני היושב-ראש. אני רוצה להתייחס, אדוני היושב-ראש, לאירוע קשה שהתרחש היום בוועדת החוקה. ועדת החוקה כונסה היום בצהריים לדון בהכנה לקריאה ראשונה של חוק החרם – חוק מורכב ועקרוני, מעלה שורה ארוכה של בעיות עקרוניות ומשפטיות.

"יש לחוק הזה השלכות מרחיקות לכת על חירויות היסוד, ואנחנו שמענו בדיון הסתייגויות קשות של נציגי משרד המשפטים, של נציגי משרד החוץ, של נציגי משרד התעשייה, המסחר והתיירות, של נציגי התעשיינים – כל אלה הצביעו בפני יוזמי החוק על הנזקים הצפויים מהחוק הזה לאינטרסים שונים של מדינת ישראל. היועצת המשפטית של הוועדה הביעה את דעתה שבסוגיה של חוק כל כך מורכב וכל כך עקרוני, ראוי לקיים דיון מקיף ורציני לפני הקריאה הראשונה.

"יושב-ראש הוועדה היה נחוש להצביע ולהעביר את החוק, לסיים את הדיון בוועדה ולהצביע עליו כדי שהוא יועבר למליאה.

"אדוני היושב-ראש, אני מיציתי את זכותי כחבר הכנסת והתחלתי להציע הצעות, אכן רבות, מגוונות וחלופיות, לנוסח. זו זכותי כחבר הכנסת. היושב-ראש חשש שאנחנו נגיע לשעה 16:00 ולא נוכל לקיים את ההצבעה, ולכן – ממש לכן – הוא שלל ממני את זכות הדיבור בעת ההכנה לקריאה הראשונה.

"חברי האופוזיציה כמובן לא יכלו להשלים עם המצב הזה ולכן כולנו קמנו ויצאנו מהישיבה. הדבר הזה, אדוני היושב-ראש, הוא שבירה של כללי משחק. אפשר להעביר חוקים ואפשר לנצל רוב, אבל צריך לפחות לשמור על מתכונת של דיון שבו לפחות אפשר להביע את דעתך. תודה רבה".