מדוע מתערבת לשכת רוה"מ בשיקולי משרד הבריאות, שקבע כי הקמת מכרה פוספטים ליד ערד תגרום לתחלואה?

28.02.11 קטגוריית: ירוק

חבר הכנסת דב חנין פנה ביום שני, ה-28 בפברואר, במכתב לראש הממשלה נתניהו, בבקשה כי יבחן את התערבותה של לשכתו בהחלטה המקצועית של משרד הבריאות בנוגע לסיכונים הבריאותיים הכרוכים בהקמת מכרת הפוספטים בשדה בריר שליד ערד. את המכרה אמורה להקים חברת רותם-אמפרט בבעלות האחים עופר.

היום התקיים בכנסת דיון בסיכונים הבריאותיים שעלולים להיגרם לתושבי ערד והסביבה מהקמת המכרה, בישיבה של הוועדה המשותפת (פנים-עבודה) לנושא סביבה ובריאות בראשות ח"כ חנין. בדיון התברר כי לשכת רוה"מ לא היתה מרוצה מחוות הדעת של אנשי המקצוע במשרד הבריאות ולכן ביקשה חוות דעת נוספת מגורמים שאינם עובדי משרד הבריאות.

"מהלך כזה מביע אי-אמון בגורמי המקצוע במשרדי הממשלה ולא אמור להתרחש במערכת מתוקנת", אמר ח"כ חנין. "אני קורא לרה"מ לפתוח בבדיקת ההתערבות המדוברת לעומקה".

בדיון בוועדה אמר פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, כי עמדת המשרד הייתה ונשארה כי כריה בשדה בריר תגרום לתוספת תחלואה ותמותה בעיר ערד וסביבותיה. נציגי המשרד להגנת הסביבה הודיעו כי המשרד מתנגד לכריה בשדה בריר מחשש לבריאות הציבור.

לסיכום הדיון אמר ח"כ חנין: "אני מחזק את ידיו של פרופ' גרוטו ואת ידיהם של אנשי המקצוע הנתונים ללחצים קשים. לא ייתכן ששיקול שאינו בריאותי יוכנס לדיון ויגרום לשינוי חוות הדעת הבריאותית.

"הוועדה אימצה באופן מלא את העמדה המקצועית של משרד הבריאות ואת עמדת המשרד להגנת הסביבה. השיקולים הכלכליים שנשמעו ממשרד התשתיות ואחרים אינם יכולים להגיע על חשבון בריאותם של תושבי האיזור. לא ראוי, לא נכון ולא צודק להקים בשדה בריר מכרה פוספטים שיסכן את תושבי ערד והסביבה".