ממה הם מפחדים?

22.02.11 קטגוריית: כללי

נאומו של דב בהתנגדות לחוק 'חובת גילוי של מי שנתמך על ידי ישות מדינית זרה'

"אדוני היושב-ראש, אדוני שר המשפטים, עמיתי חברי הכנסת, החוק הזה לא עוסק בשקיפות. אין שום בעיה של שקיפות בארגוני זכויות האדם בישראל. אין שום בעיה של שקיפות בתרומות לארגוני זכויות האדם בישראל. התרומות לארגוני זכויות האדם בישראל, גם היום, מדווחות באופן מלא, אפשר למצוא אותן בקלות באתר האינטרנט של הארגונים, אפשר למצוא אותן בקלות אצל רשם העמותות. אין בעיה של שקיפות ביחס לארגוני זכויות האדם בישראל.

"אבל יש בעיה של שקיפות אחרת, אדוני היושב-ראש, כאשר בישראל מתנהל קמפיין הסתה למען בעלי הון ונגד מי שמציע להעלות את הכנסות המדינה ממשאבי הגז שנמצאים ליד חופינו, אף אחד לא יודע עד היום מי עומד מאחורי הקמפיין הזה, מי מימן את אותן מודעות שעלו מאות אלפי שקלים. מי מימן את המודעות האלה? מי מימן את ההודעות שאמרו שאויבי ישראל עומדים מאחורי הדרישה להעלות את הכנסות הציבור מהגז ששיך לציבור הישראלי? מי עומד מאחורי המודעות המסיתות שטענו שמדובר בקשר עם "חיזבאללה", או עם אירן, או עם לבנון, או עם כל מיני גורמים אחרים? כאן באמת קיימת בעיית שקיפות.

"מציעי החוק לא מציעים לפתור את בעיית השקיפות האמיתית הזאת, הם לא מציעים לחקור, הם לא מציעים לגלות, הם לא מציעים לספר לנו מי עומד מאחורי מודעות מהסוג הזה.

"יש בעיה של שקיפות, אבל היא נמצאת במקום אחר לגמרי, לא בארגוני זכויות האדם. בעיית השקיפות בישראל לא נמצאת בשמאל, היא נמצאת בימין, בעמותה כמו "אלעד", או בעמותה כמו "עטרת כוהנים", שעד היום לא חושפות את מקורות המימון שלהן. לא חושפות את מקורות המימון שלהן. יש להן פטור ממשרד המשפטים, ואנחנו לא יודעים מי מממן את העמותות האלה, ומי עומד מאחורי מסע הפעולה השיטתי שלהן לרכישת אדמות בשטחים הכבושים ולפעולה בשטחים הכבושים במגוון גדול של דרכים.

"לכן, עמיתי חברי הכנסת, החוק הזה לא נועד לקדם שקיפות, כי הוא לא מקדם שקיפות היכן שצריך שקיפות. החוק הזה הוא חוק פוליטי. הוא חלק ממסע פוליטי מכוון שממשלת הימין הקיצוני בישראל מנהלת נגד יריביה הפוליטיים. החוק הזה הוא חוק שמונע על-ידי פחד, הוא חוק שהמהלך שלו הוא חלק ממהלך של הסתגרות מפני העולם, חלק ממהלך של החרמת העולם.

"עמיתי חברי הכנסת, החוק הזה הוא גם חוק צבוע, כי אם מדינת ישראל באה להגביל יכולת של מדינה להשפיע בתרומותיה על מה שמתרחש מחוץ לגבולותיה, הרי המדינה הראשונה בעולם שעושה פעולות כאלה היא מדינת ישראל עצמה. מדינת ישראל עצמה, שמממנת קהילות יהודיות וארגונים ציוניים, פעילה בכל העולם ומממנת בכל העולם פעילויות מהסוג הזה, שהצעת החוק הזאת כאילו רוצה להיאבק בהן. אם מדינת ישראל מעוניינת לייצר נורמה חדשה, שעל-פיה תרומות של מדינות תהיינה מדווחות בצורה מיוחדת, בצורה מובלטת, מדינת ישראל עצמה תהיה הקורבן הראשון של מהלך כזה.

"עמיתי חברי הכנסת, הצעת החוק הזאת היא הצעת חוק אנטי-דמוקרטית, והיא הצעת חוק אנטי-דמוקרטית לא רק בגלל המנגנונים הישירים שלה. אומר השבוע היועץ המשפטי לממשלה לבג"ץ, ואמר לפני כמה שבועות היועץ המשפטי לכנסת לוועדת הכנסת: למהלכים מהסוג הזה יש אפקט מצנן – יש chilling effect – על היכולת של ארגונים להפעיל את זכויותיהם, לפעול, לקדם יוזמות.

"הצעת החוק הזאת היא הצעת חוק אנטי-דמוקרטית, כיוון שהיא נאבקת נגד החברה האזרחית, היא מסמנת את ארגוני החברה האזרחית, את ארגוני זכויות האדם, את ארגוני הסביבה, את הארגונים החברתיים, כסוג של אויב, ובכך היא מקרבת את ישראל למקומן ולמצבן של מדינות שאין בהן חברה אזרחית. אגב, לא מזמן, בארצות מסוימות סביבנו היו מגבלות על החברה האזרחית. זה לא כל כך הועיל לשליטים הדיקטטוריים של החברות האלה. ישראל, אסור לה להמשיך ולהתדרדר בקצב מהיר למקום האנטי-דמוקרטי המסוכן הזה.

"אני רוצה לומר ליוזמי החוק הזה, החוק הזה הוא חוק שמבוסס על פחד, אתם מפחדים. ואתם יודעים מה? אתם מפחדים בצדק. אתם מפחדים בצדק, כי למחנה הדמוקרטי בישראל יש הרבה יותר כוח ממה שנראה בהסתכלות שטחית. ראינו את הכוח הזה, ראינו את הכוח הזה  בהתגייסות של החברה האזרחית, של אנשי זכויות אדם,  של הפעילים בתל-אביב ובמקומות אחרים בארץ נגד חוק ההסתננות הדרקוני, האנטי-דמוקרטי שהממשלה קידמה. בזכות ההתנגדות הזאת הממשלה הודיעה שהיא מושכת את החוק. אחרי שהוא עבר קריאה ראשונה ואחרי שהוא עבר דין רציפות הממשלה הודיעה שהיא מושכת את החוק. אז יש כוח למחנה הדמוקרטי בישראל.

"ראינו את הכוח הזה במאבק סביב המאגר הביומטרי, גם זה חוק שעבר קריאה ראשונה בכנסת בתמיכה רחבה. ובכל זאת, מנגנוני המאגר הביומטרי הוסרו בסופו של דבר מהחוק. ולמה הם הוסרו מהחוק? שוב, בזכות ההתגייסות של ארגוני אדם, של פעילי זכויות אדם, של מפגינים, של אנשי אקדמיה, אנשי מקצוע, אנשי תקשורת. המאבק הדמוקרטי בישראל יכול להצליח. גם בישראל המאבק הדמוקרטי יכול להצליח ומזה אתם מפחדים.

"היום שמענו על התחלת הקריסה של יוזמת ועדות החקירה בנוסח מקארתי, שהימין הקיצוני הממשלתי הזה ששולט היום בישראל ניסה לקדם בכנסת. אמרנו לכם. אמרנו לכם מעל הדוכן הזה, שהיוזמה האנטי-דמוקרטית המקארתיסטית הזאת שמבקשת לשחזר בכנסת הנוכחית את מהלכי מקארתי, אמרנו לכם שהדבר יתגלגל אליכם כבומרנג, שהוא יהדהד מקצה העולם ועד קצהו ויגרום לבידוד קיצוני של ממשלת ישראל. לא רציתם לשמוע, לא רציתם להקשיב, אבל היום אפילו אתם מבינים  שהדבר הזה אכן חוזר אליכם בעוצמה רבה.

"אני מברך על קריסת יוזמת ועדות החקירה ואני מקווה שהיוזמה הבעייתית הזאת, בדיוק כמו היוזמות האחרות, תגיע לסופה המוצדק והעגום בפח האשפה של ההיסטוריה. תודה רבה".