ח"כ חנין בירך על פרסום הדו"ח הסביבתי על ים המלח

18.05.11 קטגוריית: ירוק

החברה הממשלתית להגנת ים המלח פרסמה ביום שלישי, ה-17 במאי, דו"ח סביבתי שגובש עבורה, ובו נקבע חד משמעית: יש לקצור את המלח בקרקעית דרום האגן, על מנת למנוע את המשך עליית המפלס והצפת המלונות על חופיו. הדו"ח התקבל לפני כמה שבועות במשרד התיירות, אך זה סירב לפרסמו. ביום שני האחרון נערכה ישיבה של ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, בראשות ח"כ דב חנין, בנושא ההגנה על מלונות ים המלח מפני עליית מפלס המים, לקראת המלצת שר התיירות בפני הממשלה על הפתרון המועדף על-ידי משרדו לבעיית עליית המפלס. במהלך הדיון דרש ח"כ חנין ממשרד תיירות לחשוף את ממצאי הדו"ח.

הדו"ח, שגובש על ידי צוות מומחים בראשותו של פרופ' אלון טל, פרופ' אורי מינגלגרין ומוטי קפלן, קובע כי קיים יתרון משמעותי לביצוע הקציר אך מדגיש כי יש לבצע את הקציר תוך הימנעות מפגיעה בנחל צאלים. מסקנותיו של הדו"ח מהוות הישג משמעותי מאוד לפעילים למען הסביבה, בהם רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע; וכן התאחדות המלונאים באזור וההסתדרות – שתמכו כולם באפשרות של קציר מלח.

בדו"ח מנמקים המומחים את בחירתם בחלופת הקציר, בכך שמדובר בחלופה שממילא לא יהיה מנוס אלא לבצעה בשנת 2035. כמו כן, המומחים מבהירים כי חלופת העתקת המלונות תחייב הגבהה של הסוללות באזור – פעולה שתצריך כרייה מסיבית. בהשוואה לחלופת הזזת המלונות, מדובר בהפרש של בין 8 ל-14 מיליון טונות חומר גלם. בנוסף, חלופת העתקת המלונות תגרור לדבריהם תנועה של רבבות משאיות באזור – מה שיביא לנזקים סביבתיים קשים.

ח"כ חנין בירך על הדו"ח ועל מסקנתו העיקרית, כי כדי להציל את מלונות ים המלח יש לבצע קציר מלח בדרום ים המלח. הוא הוסיף כי כעת יש להיאבק על כך שהמפעלים יישאו בעלויות הקציר על פי עקרון "המזהם משלם".