יום הסביבה בכנסת 2011 – הסיכום

22.06.11 קטגוריית: ירוק

ביום שלישי, ה-21 ביוני, נערך יום הסביבה בכנסת. יום הפעלות המיוחד בכנסת הסתיים באישור בקריאה טרומית של הצעת חוק מרשם לאומי לשחרור כימיקלים לסביבה ולהעברתם – הצעה מהפכנית בתחום התנהלות המדינה עם חומרים מסוכנים שהגיש ח"כ דב חנין. השר להגנת הסביבה, ח"כ גלעד ארדן אמר במליאה: "הצעת החוק חשובה ביותר ובמרכזה – מנגנון שקיפות ושיתוף ציבור. אני מודה בשמי ובשם כל מי שהסביבה חשובה לו לח"כ חנין על פועלו בתחום זה".

הצעת חוק הגנת הסביבה – מרשם לאומי לשחרור כימקלים לסביבה ולהעברתם, תמסד מאגר מידע פתוח ונגיש לציבור אודות פליטת חומרים מסוכנים. באופן זה תינתן אפשרות לציבור (ארגונים ועמותות, האקדמיה, הרשויות, הציבור הרחב, ועוד) לקבל מידע שעד היום לא היה נתון בפניו – מידע שיכול לשמש אותו בגיבוש עמדה סביבתית, סדרי עדיפויות לטיפול, בהדלקת נורות אדומות בנוגע למפגעים סביבתיים בכוח או בפועל, בקביעת מדיניות, ועוד. יישומו של חוק זה הינו אחת הדרישות שהציב ה OECD כתנאי להצטרפות ישראל, והוא עשוי להוות תמריץ לתעשייה להפחית את כמויות הזיהום שהיא פולטת. חשיבות חוק זה היא קריטית להתמודדות ישראל עם בעיות סביבתיות בכל הקשור לטיפול בחומרים מסוכנים.

ח"כ חנין אמר עם אישור הצעת החוק בקריאה טרומית במליאה: "אישור החוק הוא צעד עצום קדימה להתמודדות עם תחום החומרים המסוכנים בישראל, שעד כה פיגר בצורה קשה אחרי המקובל בעולם. החוק המוצע הוא הסדר כולל, מעמיק ומתקדם שיעמיד את ישראל בשורה אחת עם המדינות המתקדמות בעולם. אני מקווה שהמשך קידום החוק בכנסת, בתאום עם השר להגנת הסביבה ועם משרדי הממשלה האחרים, יהיה מהיר ונגיע להסדר שיגן באמת על הסביבה והבריאות של כולנו".

במהלך יום הסביבה התקיימו דיונים בועדות הכנסת אשר עסקו בסוגיות סביבתיות מהותיות:
– בועדת הפנים נדונו ואושרו לאחר 6 שנים תקנות מניעת זיהום הים ממקורות יבשתיים.
– בועדת כספים נידונו דרכים לעידוד השימוש בתחבורה ציבורית.
– בועדת כלכלה נידון נושא המכסות והרישיונות לייצור מתקנים לאנרגיה סולארית.
– בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות נידון הקשר בין סלולארי לסרטן בעקבות הודעת ארגון הבריאות העולמי.
– ובועדת המדע נידונה התוכנית הלאומית למגוון ביולוגי בישראל.

כנס השדולה הסביבתית חברתית עסק בשאלת משאבי הטבע של ישראל – מי מרוויח מהם ומי מפסיד. במהלך הכנס קרא ח"כ חנין, יו"ר השדולה, להגדיל את נתח הציבור בהכנסות ממשאבי הטבע ולשים קץ למצב בו הטייקונים נהנים מהרווחים והציבור והסביבה בישראל סופגים את הנזקים הנובעים מהפקת המשאבים. ארגונים סביבתיים, ח"כים ושרים קראו להגביר את הרגולציה הסביבתית בעת הפקת משאבי טבע ולצמצם את הפגיעה הסביבתית והבריאותית הנשקפת מהם.

במהלך הדיון בשדולה נחשפו נתונים חדשים אודות הסכנה הרדיואקטיבית הנשקפת לתושבי הדרום משאיפת אבק הפוספטים במידה ויצא לפועל המכרה בשדה בריר, ח"כ חנין אמר בנושא זה: "בשדה בריר הולכים ומצטברים נתונים מדאיגים ביותר על סכנות בריאותיות קשות שעלולה כריית הפוספטים לגרום לתושבי ערד, אל פורעה, כסיפה והסביבה. אני קורא למבקר המדינה לחקור עד תום את הטענות בדבר מעורבות משרד ראש הממשלה בקידום הפרויקטים של חברות האחים עופר. אסור לאפשר לאינטרסים כלכליים לדרוס את חוות הדעת המקצועיות ובהן זו של מומחי משרד הבריאות. אסור להפקיר את תושבי האזור ואת בריאותם".

בדיון של ועדת הכספים בנושא עידוד השימוש בתחבורה ציבורית, אמר ח"כ חנין: "מכשירים כלכליים הם חיוניים לקידומה של תחבורה ציבורית בישראל. לשחרר את ישראל מהתלות ברכב הפרטי יעלה כסף אבל יחסוך הרבה יותר. כדי לעודד אנשים להשאיר את הרכב הפרטי בבית ולעבור לתחבורה ציבורית צריך להבטיח שדרוג אמיתי של המערכת, בדגש על התחבורה הציבורית במטרופולינים, ששם נמצאת עיקר הבעיה."

ח"כ חנין מתח ביקורת חריפה על התייקרות מחירי הנסיעה באוטובוס במסגרת הרפורמה המתוכננת בגוש דן זו וקרא לבטל את העלאת המחירים: "כדי לרכך את הלם שינוי הקווים שיתרחש בגוש דן ב-1 ביולי אני מציע לקבוע כי בימים הראשונים של הרפורמה תהיה הנסיעה באוטובוסים חינם. מהלך כזה יוכל גם לעודד משתמשי רכב פרטי לבחון את השימוש בתחבורה הציבורית".

בדיון בוועדת הפנים על תקנות מניעת זיהום הים ממקורות יבשתיים, אמר ח"כ חנין: "קביעת היטל על כל הזרמת שפכים הוא צעד חשוב למימוש העיקרון של המזהם משלם. חוק המזהם משלם, שהייתה לי הזכות ליזום אותו בכנסת הקודמת קובע שלוש מדרגות של תשלומי זיהומים. בקומה העליונה נמצאים הקנסות הפליליים שהועלו מאוד. בקומת הביניים ממוקמים העיצומים המנהליים – מנגנון חדשני ומהיר של גביית כספים מהמזהמים. בקומת הקרקע נמצא העיקרון שגם מי שמזהם ברישיון יצטרך לשלם. לכן חיוני לקבוע כי כל היתר הזרמה של שפכים לים ילווה בהיטל. גם מי שאין לא ברירה אלא להזרים לים חייב לשאת במלוא העלות של הנזק הסביבתי שנגרם".

בדיון בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות בעקבות דו"ח ארגון הבריאות העולמי על סכנת סרטן הנובעת מהקרינה הסלולארית, קרא ח"כ חנין להתחיל מיד ביישומה של תכנית כוללת להפחתת השימוש בטלפונים סלולאריים במערכת החינוך: "התכנית שהוכנה על ידי צוות בין-משרדי, שהוקם בעקבות החלטת הועדה המשותפת לסביבה ובריאות, כוללת מגוון צעדים להפחתת שימושים בטלפונים סלולאריים בבתי הספר ובגני הילדים". ח"כ חנין הוסיף כי הוא עובד על קידומה של הצעת חוק שתחייב את החברות הסלולאריות להטמיע במכשירים הסלולאריים תוכנה שתעדכן את המשתמש באופן שוטף ברמת הקרינה הנפלטת מן המכשיר.