דו"ח חקיקה – חודש ראשון של חקיקה בכנס החורף: בין התקפות להצלחות

21.12.11 קטגוריית: כללי

שלום לכם ולכן,

שוב אבקשכן/ם להקדיש כמה דקות לעיון בדו"ח תמציתי על פעילות החקיקה בחודש האחרון בכנסת.

מושב החורף של הכנסת ניפתח בנחשול של יוזמות חקיקה אנטי-דמוקרטיות. המאבק החריף שניהלנו נגדן, בכנסת ומחוץ לה, הצליח לתקוע את רובן המכריע.

בלטה הצלחת מלחמת ההתשה הפרלמנטרית שלנו נגד חוק הכתבת ייצוג עורכי הדין בועדה למינוי שופטים. הממשלה והימין לא הצליחו להשלים החקיקה במועד ולשכת עורכי הדין בחרה נציגים טובים לועדה, ובהם – לראשונה בהיסטוריה – גם עורך דין ערבי.

הדי המחאה החברתית סייעו לנו לשנות לטובה גם את חוק אכיפת דיני העבודה ולהכליל בו מנגנונים אמיתיים של הגנת עובדי קבלן, אמנם רק בתחומי ניקיון, שמירה והסעדה.

בכוונתי להמשיך להיאבק כדי להרחיב את ההגנה הזו גם על עובודת סוציאליות, מורים, רופאים, אחיות בריאות הציבור – ולכלל עובדי הקבלן בישראל.

הצלחתי בחודש הזה לקדם הצעות חוק רבות שיזמתי. אציין כאן את החוקים הבאים:

החודש העברתי בקריאה שנייה ושלישית את חוק ההליכים החלופיים לעבירות של בני נוער. כניסת החוק לפועל היא מהפכה אמיתית: לשלוח נערים לכלא, זה להכשיר עברייני עתיד – רע לנערים ורע לחברה. במסגרת הליכים חלופיים, בני נוער מקבלים אחריות למעשיהם ומעורבים בפעולות תיקון. ניסיון עולמי מלמד שזה צודק יותר וגם יעיל יותר. העברת החוק סיימה מאבק ממושך בו החל עוד ח"כ לשעבר עיסאם מח'ול.

יחד עם שדולת הנשים וח"כ נחמן שי העברתי החודש בקריאה טרומית חוק המרחיב את איסור האפליה בשירות התעסוקה ומכליל בו גם איסור על אפליה בגין נטייה מינית, הורות או הריון. הרחבת איסור האפליה בגין נטיה מינית היא חשובה במיוחד בימים של התקפה על חירויות חברתיות בסיסיות.

אישרנו לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק הנותנת מעמד לנפגעי עבירה בתאונות דרכים לגבי הסדרי טיעון עם העבריינים. הייתי אחד מיוזמי ההצעה, שהוביל ח"כ זאב בילסקי, מתוך תפיסה שחיוני להרחיב את זכויותיהם ומעמדם של נפגעי עבירות.

בחזית הפעולה הפמיניסטית, העברתי בקריאה ראשונה הצעת חוק שלי ושל ח"כ זהבה גלאון המאפשרת לאישה במקלט לנשים מוכות לקבל גמלת הבטחת הכנסה. שהות במקלט לנשים מוכות לא יכול לשמש אליבי למדינה להתנער מאחריות. נשים השוהות במקלטים לנשים מוכות זקוקות יותר מכל להבטחת הכנסה מאחר ואין להן מקור פרנסה אחר והן מגיעות למקלט חסרות כל.

העברתי בקריאה ראשונה גם הצעת חוק הבטחת תשלום מזונות גם לאישה שביקרה בחו"ל (עם ח"כ פאינה קירשנבאום). על פי ההצעה, המוסד לביטוח לאומי ישלם מזונות לאישה ולילדים זכאים, כאשר החייב מסרב לשלם (ויגבה אחר כך את החוב מהחייב) גם במקרים שהאישה "העזה" לצאת לביקור בחו"ל.

בחזית החברתית, העברתי החודש בקריאה ראשונה גם את חוק איסור עיקול דמי ליווי לעיוור (עם ח"כ מאיר שיטרית).  שורת הבעיות הקשות שאנשים ללא יכולת לראות צריכים להתמודד  איתם בחיי היומיום היא עצומה – ביכולות למצוא עבודה ולהתפרנס, ביכולת ללכת ברחוב ולקנות בסופר או ביכולת לרכוש השכלה. מאחר וחלק ניכר מאוכלוסיית העיוורים בישראל חיים מתחת לקו העוני רבים מהם סובלים מעיקולים על חשבונותיהם בשל חובות. הצעת החוק קובעת כי לא ניתן יהיה לעקל את המענק החודשי המוענק לעיוורים ולקויי ראיה לצורך ניידות והשתלבות בחברה.

העברנו בקריאה טרומית גם הצעת חוק שלי ושל ח"כ דניאל בן סימון המחייבת מעסיקים וקבלני כוח אדם להעמיד לרשות מאבטחים ושומרים עמדה מוצלת או מחוממת לפי הצורך.

הצעה נוספת, שלי ושל ח"כ איתן כבל שעברה בקריאה טרומית קובעת כי בנק לא יוכל לממש משכנתה לפני בדיקה מעמיקה של סיוע ללווה. מטרת הצעת החוק היא לתקן עיוות הקיים בדין הנוכחי, אשר מביא לפגיעה מיותרת בחייבים אשר נקלעו למצוקה בהחזרי הלוואות לדיור, כמו גם לעומס מיותר על מערכת ההוצאה לפועל.

העברנו בקריאה טרומית הצעת חוק המטילה פיקוח על מחירי ספרי הלימוד ועל החלפתם, שהייתי אחד מיוזמיה יחד עם ח"כ אורי אריאל ונוספים. המאבק נגד עלויותיהם של ספרי הלימוד חשוב אם אנחנו רוצים להתקדם גם במציאות למימוש העיקרון של חינוך חינם.

וועדת החוקה של הכנסת אישרה לקריאה ראשונה הצעת החוק שלי המחייבת פרסום החלטות הנהלת רשות המקרקעין (לשעבר: מינהל מקרקעי ישראל). זהו עניין חיוני: רשות המקרקעין חולשת על יותר מ- 90% מהקרקעות בארץ. אבל מתוך 1800 החלטות ההנהלה שלה התפרסמו רק 51. העדר שקיפות במוסד כזה הוא אסון: פתח לשחיתויות, לאפליה, להעדפת מקורבים ובעלי הון. רשות המקרקעין ומשרד השיכון והבינוי ממשיכים להילחם נגד ההצעה (ראו כתבה בווינט).

בתחום הגנת בעלי החיים, העברנו בקריאה טרומית את הצעת חוק עיקור/ סירוס כלבים, שלי ושל ח"כ איתן כבל. מטרת החוק היא להתמודד באופן אנושי עם תופעת אלפי הכלבים משוטטים שמומתים מדי שנה בייסורים או חווים התעללות קשה. ע"פ החוק, מי שיעביר את כלבו סירוס או עיקור יחזיר בתוך שנתיים את ההשקעה בזכות ההנחה שיקבל על האגרה.

אישרנו בקריאה שנייה ושלישית את חוק איסור עקירת ציפורניים שלא למטרות רפואיות. את הצעת החוק קידמתי יחד עם ח"כים נוספים: איתן כבל, ניצן הורביץ ויואל חסון. עקירת הציפורניים עליה אוסר החוק מתבצעת לרוב עקב רצונם של בעלי חתולים להגן על הריהוט הביתי. זהו ניתוח בלתי הפיך, הגורם לכאב רב לחיה. תקופת ההחלמה נחשבת לארוכה ובמהלכה, כפות רגליו של החתול חבושות במשך פרק זמן ארוך והוא לא יכול לדרוך על אצבעותיו. עקירת הציפורניים משבשת את שיווי המשקל של החתול, פוגעת ביכולתו ללכת, לחפור ולקפוץ ומותירה אותו חסר הגנה מפני תקיפות או יכולת לטפס על עצים.

כתמיד, נשמח להערות והצעות.

ניתן להיות איתנו בקשר דרך כתובת המייל: dovhanin@gmail.com

וכן ניתן לעקוב אחר פעילותנו בכנסת באופן יומיומי  בעמוד הפייסבוק, בחשבון הטוויטר ובאתר הרשמי .

ברכת חגים שמחים,

ח"כ דב חנין

شهر من التشريع في الدورة الشتوية – تقرير قصير

تحياتي لكم جميعاً،

مرة أخرى أرجوا منكم ان تخصصوا بعض الوقت لقراءة التقرير الملخص التالي حول نشاطي التشريعي خلال الشهر الأخير في الكنيست.

الدورة الشتوية للكنيست بدأت مع طوفان من اقتراحات القوانين العنصرية وغير الديمقراطية. النضال العنيد ضد هذه القوانين، داخل وخارج الكنيست، نجح بتأخير الأغلبية المطلقة من هذه القوانين. وقد برز في هذا المجال النجاح الذي حققناه في حرب الاستنزاف البرلمانية التي قمنا بها ضد قانون تغيير ممثلي المحامين في لجنة تعيين القضاة.

الحكومة واليمين لم يستطيعوا انهاء مراحل التشريع في الوقت المناسب، والمجلس القطري للمحامين قام بانتخاب مندوبين جيدين للجنة تعيين القضاة. ومن بينهم –ولأول مرة – محام عربي.

أصداء الاحتجاجات الاجتماعية ساعدتنا على تغيير ايجابي جدا بقانون تطبيق أوامر العمل وادخال اليه اليات حقيقية لحماية عمال المقاولة، وبالأساس عمال النظافة، الحراسة والتمريض.

بنيتي الاستمرار في النضال من أجل توسيع هذه الحماية لتشمل أيضا العاملات الاجتماعيات، المعلمين، الأطباء والممرضات في جهاز الصحة العام – ولكافة عمال المقاولات في اسرائيل.

لقد نجحت خلال هذا الشهر من التقدم خطوات اضافية بالكثير من اقتراحات القوانين التي بادرت اليها. وسأخص بالذكر هنا القوانين التالية:

هذا الشهر قمت بتمرير قانون مسارات العلاج البديل لمخالفات القاصرين بالقراءتين الثانية والثالثة. دخول هذا القانون الى حيز التنفيذ هو بمثابة ثورة حقيقية: ارسال قاصرين الى السجن هو بمثابة تأهيل مجرمين للمستقبل – وهو الأمر السيء للقاصرين وسيء للمجتمع ككل. من خلال المسار البديل، القاصرون يتحملون المسؤولية عن أفعالهم ويتم اشراكم بعملية تصحيح هذه الجرائم والمخالفات. التجارب في العالم تثبت ان هذا المسار أكثر عدلا وأكثر نجاعة. تمرير هذا القانون نهائياً ينهي مسار شاق كان قد بدأة النائب السابق عصام مخول.

كذلك قمت خلال هذا الشهر وبالتعاون مع اللوبي النسائي والنائب نحمان شاي بتمرير قانون منع التمييز في العمل على خلفية الميول الجنسية، وجود أبناء او على خلفية الحمل، بالقراءة التمهيدية. توسيع منع التمييز على خلفية الميول الجنسية هو أمر غاية في الأهمية خصوصاً هذه الأيام التي تشهد هجوما على الحريات الاجتماعية الأساسية.

قمنا كذلك بالمصادقة بالقراءة الثانية والثالثة اقتراح قانون مكانة قانونية لمتضرري حادث طرق نتيجة مخالفة اذا ما تم التوصل الى صفقة مع المخالفين. كنت واحدا من المبادرين لاقتراح القانون والذي قاده النائب زئيف بيلسكي، بهدف توسيع حقوق المتضررين من مخالفات السير.

على جبهة النشاط النسوي، مررت بالقراءة الأولى قانوني مع النائب زهافا غلؤون والذي يسمح للنساء المتواجدات في ملاجئ النساء المعنفات من الحصول على مخصصات ضمان الدخل. العيش في هذه الملاجيء لا يجب ان تكون حجة للدولة للتخلي عن مسؤولياتها. النساء الموجودات في ملاجيء النساء المعنّفات يحتجن أكثر من غيرهن لمخصصات ضمان الدخل فهنّ لا يملكن مصدر رزق آخر ويصلن الى الملجأ وقد خسرن كل ما يملكن.

كذلك قمت بتمرير مشروع قانون ضمان دفع النفقات أيضاً للنساء اللاتي سافرن الى الخارج (مع النائب فاينة كرشينباوم). بحسب اقتراح القانون، مؤسسة التأمين الوطني ستدفع النفقات للنساء والأطفال المستحقين، عندما يرفض الزوج الدفع (سيتم جني المبلغ من الزوج لاحقاً) أيضا عندما "تتجرأ" المرأة على السفر الى الخارج.

خلال هذا الشهر كذلك قمت بتمرير قانون منع الحجز على مخصصات مرافقة المكفوفين (مع النائب مئير شطريت). سلسلة المشاكل التي على الأشخاص ذوي الاعاقة مواجهتها في الحياة اليومية هي طويلة جداً – من الحصول على عمل وكسب معيشتهم الى قدرتهم على السير في الشارع والشراء من المتاجر أو حتى الحصول على تعليم وثقافة.

بسبب ان قسم كبير من المكفوفين في البلاد يعيشون تحت خط الفقر فهم ضحايا الحجوزات على حساباتهم. إقتراح القانون يأمر انه لا يمكن الحجز على المنحة الشهرية التي يتم تخصيصها للمكفوفين من أجل مساعدتهم على التحرك وعلى الاندماج في المجتمع.

على الجبهة الاجتماعية قمت بتمرير مشروع قانون بالقراءة التمهيدية والذي يجبر المشغلين لعمال الحراسة على وضع مظلة أو مكان دافئ لعاملي الحراسة.

واقتراح قانون اجتماعي اضافي قمت بتمريره مع النائب إيتان كابل بالقراءة التمهيدية يقرر ان على البنك وقبل ان يبدأ بعمليات الحجز على مستحق قرض الاسكان نتيجة عدم قدرته على الوقوف باتفاقية ارجاع القرض، ان يفحص بشكل معمق امكانية مساعدة المديون. هدف اقتراح القانون هو تصحيح الوضع القائم والذي يضر بالمديونين والذين انهاروا تحت طائلة الديون.

مررنا بالقراءة التمهيدية مشروع قانون مراقبة أثمان الكتب التعليمية وتغييرها، حيث كنت أحد المبادرين لاقتراح القانون مع النائب أوري اريئيل وآخرين. النضال ضد رفع أسعار الكتب المدرسية والتعليمية هو مبدأ هام من أجل الوصول بالفعل الى مبدأ التعليم المجاني.

لجنة الدستور والقانون صادقت بالقراءة الأولى على مشروع القانون الخاص الذي يجبر دائرة أراضي اسرائيل بنشر قراراتها. وهو أمر ضروري للغاية: دائرة أراضي اسرائيل تسيطر على 90% من الأراضي في البلاد. ولكن من بين 1800 قرار لإدارتها تم نشر 51 فقط. غياب نشر هذه القرارات هو بمثابة كارثة: فهو باب للفساد، للتمييز ولتفضيل أصحاب رأس المال والمقربين من الحكم. دائرة الأراضي ووزارة البناء والاسكان لا زالوا يحاربون اقتراح القانون (إقرأوا الخبر على موقع Ynet).

في مجال الدفاع عن حقوق الحيوانات، مررنا بالقراءة التمهيدية اقتراح قانون خصي الكلاب، وهدف اقتراح القانون الذي بادرت اليه مع النواب ايتان كابل، نيتسان هوروفيتس ويوئيل حسون، هو مواجهة مشكلة الكلاب الشاردة والتي يتم قتلها بشكل متوحش. بحسب اقتراح القانون فكل من يقوم بخصي كلبه يمكنه ان يعوض المبلغ الذي استثمره بواسطة تخفيض بالرسوم التي يدفعها لترخيص الكلب.

كما قمنا بتمرير قانون منع قلع أظفار الحيوانات لأسباب ليست طبية بالقرءة الثانية والثالثة ودخل الى كتاب القوانين. قلع الأظافر للحيوانات الاليفة يقوم بها بشكل عام أصحاب هذه الحيوانات للمحافظة على الأثاث المنزلي. هذه العملية تؤدي الى أوجاع كبيرة للحيوانات. فترة الشفاء تعتبر فترة طويلة.

كما دائماً يسرنا الحصول على ملاحظاتكم واقتراحاتكم.

يمكن التواصل معنا على البريد الالكتروني: dovhanin@gmail.com

كذلك يمكن متابعة عملنا في الكنيست بشكل يومي على صفحة الفيسبوك، وعلى صفحة التويتر وعلى الموقع الرسمي.

كل عام وانتم بخير بمناسبة الأعياد.

دوف حنين