ח"כ חנין: "הממשלה איבדה המעצורים החוקתיים והמוסריים"

02.01.12 קטגוריית: שלום ודמוקרטיה

ח"כ דב חנין הגיב בחריפות ביום שני, ה-2 בינואר, על מהלכי החקיקה הפרסונליים של הממשלה לשינוי בית המשפט העליון – חוק גרוניס, שעבר במליאה בקריאה שנייה ושלישית, ומכשיר את מינויו של השופט גרוניס לנשיא ביהמ"ש העליון; והחוק לשינוי הרכב הועדה לבחירת שופטים, שאושר במליאת החוקה, אשר יביא להדחת שני נציגי לשכת עורכי הדין בוועדה לבחירת שופטים, נציגים שנבחרו רק לאחרונה בבחירות דמוקרטיות.

"חוק גרוניס הינו חוק פרסונאלי אשר בא לתקן חוק פרסונאלי קודם של פרופ' דניאל פרידמן", אמר ח"כ חנין במליאה. "התנגדתי לחוק של פרידמן אז ואני מתנגד גם לחוק הנוכחי. חוקים פרסונאליים הם תמיד רעים. שוב ושוב תופרים את מערכת החוקים לפי צרכים פוליטיים. כאשר הבוקר בועדת החוקה אושר החוק לשינוי הרכב הועדה לבחירת שופטים ראינו כי יש כאן מהלך חסר תקדים בהיסטוריה של הכנסת: מועצת לשכת עורכי הדין בחרה לפני מספר שבועות את שני נציגיה לועדה לבחירת שופטים – אישה וערבי – שניים שהקואליציה הנוכחית מבקשת כל כך להדיר. תגובת הממשלה לבחירות האלה היא חסרת תקדים: נכשלנו בבחירות – מדיחים את הנבחרים ומבטלים את הבחירות!

"זו איננה פגיעה ב'דמוקרטיה מהותית' אלא בגרעין הבסיסי של הדמוקרטיה הפורמאלית, ברעיון הפשוט שיש בחירות וכולם צריכים לכבד את תוצאותיהן. את אותו רעיון שהממשלה מבקשת להכיל על לשכת עורכי הדין, היא מסרבת להכיל על הכנסת. כי הרי גם בכנסת הקואליציה בחרה גם את נציג האופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים, וכך מיוצגת הכנסת על ידי שני נציגים מן הימין הקיצוני: ח"כ רותם – נציג הקואליציה; וח"כ אריאל – נציג האיחוד הלאומי.

מדובר כאן בחוקים פרסונאליים, ובדריסת עקרונות יסוד: כאשר אנחנו משנים את כללי המשחק לאחר שהוכרזו – אין כבר משמעות למשחק. אבל כאן לא מדובר במשחק אלא בדמוקרטיה ובחיים שלנו – תחת הממשלה הזו, שניהם בסכנה".