הישג למאבק נגד אישור הבזק של חוק התכנון: נתניהו התקפל, ההצבעה נדחתה

28.02.12 קטגוריית: חברה וכלכלה, ירוק

לאחר מגעים קדחתניים ומאבק פרלמנטרי וציבורי מאומץ נכנע ראש הממשלה נתניהו והסכים לדרישת ח"כ דב חנין לדחות את ההצבעות על חוק התכנון האסוני לכנס הקיץ. נתניהו ניסה לקדם חקיקת בזק של החוק הענק (הכולל 600 סעיפים), שנועד לפרק את מערכת התכנון לטובת הקבלנים והנדלניסטים – חוק שהוא כולו אנטי צדק חברתי ואנטי צדק סביבתי. כעת הוחלט כי החוק יעלה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת רק לאחר תום פגרת הכנסת בסוף אפריל.

ח"כ חנין, המוביל את ההתנגדות לרפורמה בתכנון ובבנייה בכנסת, אמר: "דחיית ההצבעה במליאה לכנס הקיץ היא הישג של פעולה פרלמנטרית נחושה ומאומצת. אסור להפוך את ריצת המרתון של הדיונים בחוק התכנון והבנייה הענקי לריצת אמוק מטורפת של אישור בהול. חשוב לנצל את הזמן כדי להרחיב את הדיון הציבורי במהלך אנטי חברתי, אנטי סביבתי ואנטי מקצועי של הרס מערכות התכנון בישראל!".

יום קודם תקף ח"כ חנין בחריפות את הרפורמה המתוכננת בתכנון ובבנייה במליאת הכנסת: "הרפורמה מקודמת בקצב מסחרר, בדורסנות חסרת תקדים שאינה מאפשרת דיון רציני. זו טעות לקרוא לה רפורמה כיוון שמדובר כאן במהלך של הרס מערכת התכנון שיגרור חורבן סביבתי וחברתי, יגדיל משמעותית את הפער בין הרשויות החזקות לחלשות, יסבך את הבירוקרטיה ויחלק מתנות לנדלניסטים על חשבון הציבור, סביבתו ובריאותו. טרם נתקלתי ברפורמה שמעוררת ביקורת כה חריפה מכל כך הרבה גורמים שונים: הארגונים החברתיים והסביבתיים, מתכננים ואנשי מקצוע, ראשי רשויות ועוד".

ב-21 בפברואר פנה ח"כ חנין למבקר המדינה בבקשה כי יפרסם את דבר בדיקתו את הליך חקיקת חוק התכנון והבנייה החדש. ח"כ חנין כתב למבקר שבמידה והוא סבור שממצאים בדו"ח עשויים להשפיע על שיקולי השלמת החקיקה, נכון יהיה להודיע על כך לכנסת בצורה רשמית בטרם יחלו ההצבעות. קודם לכן פנו כל ראשי סיעות האופוזיציה ליו"ר הכנסת, ח"כ ראובן ריבלין, בתלונה על הליך החקיקה המהיר שיזם נתניהו, שלא הותיר כל זמן סביר ללמוד את החוק ולהכין הסתייגויות.

דה מארקר: הכנסת תצא לפגרה ללא אישור הרפורמה בחוק התכנון והבנייה