"לפני אסון הנפט הראשון – משרדי הממשלה כבר מגלגלים אחריות"

20.02.12 קטגוריית: ירוק

ח"כ דב חנין, יו"ר הוועדה המשותפת של הכנסת (פנים-עבודה) לנושא סביבה ובריאות, התייחס בישיבת הוועדה ביום שני, ה-20 בפברואר, לניסיונות הממשלתיים לקדם הליכים לאישור קידוחי נפט ללא ביצוע תסקירי השפעה על הסביבה: "מדובר במסלולים מהירים לאישור קידוחי נפט ללא התחשבות בחוקי התכנון והבניה וללא הצבעה על צורך אמיתי בהגשת תסקירי השפעה על הסביבה. קידוחי נפט אינם ראויים למסלול מהיר. נעשה הכל כדי שתקנות אלו לא יעברו את הכנסת".

ח"כ חנין הוסיף כי בעקבות דיונים קודמים שעסקו בהיעדר חקיקה סביבתית ראויה לליווי קידוחי הנפט והגז, כתב לרה"מ והתריע על הסכנות העומדות בפני מדינת ישראל. לדבריו, מנכ"ל משרד רה"מ השיב כי הוא אכן מודע לסיכונים הסביבתיים, אך בכל זאת הוחלט שלא להעביר תקציבים למניעת זיהום ים עקב היעדר התארגנות ראויה של המשרד להגנת הסביבה ואי-העברת מסמכים מתאימים. עוד הוסיף ח"כ חנין כי השר ארדן הכחיש בתוקף כי משרדו לא פעל כיאות. "מצער שעוד לפני אסון הגז הראשון מקידוח בלב ים כבר מגלגלים המשרדים אחריות ביניהם", אמר ח"כ חנין.

"חוק הנפט הינו חוק ארכיאולוגי, אין בו כל התייחסות לסביבה", הוסיף ח"כ חנין. "התקציב המועט למוכנות לאירוע זיהום הינו מדאיג ביותר. קידוחי נפט ראויים לחקיקה קפדנית, לסטנדרט גבוה וקפדני. אנחנו לא מעוניינים בדו"ח מבקר המדינה, בהטלת אחריות אישית ופיטורי שרים, אנחנו רוצים למנוע את התקלה לפני שהיא מתרחשת ואנחנו נעשה את הכול כדי שתקנות כאלה יעברו את מבחן החקיקה".