ח"כ חנין: "לעצור את המהפכה ההרסנית במערכת התכנון". לצפייה: הצעת החוק ו-1,000 ההסתיייגויות שהגישה חד"ש

12.03.12 קטגוריית: חברה וכלכלה, ירוק, שלום ודמוקרטיה

עדכון (שני, 14:00) – דב מדווח מהוועדה: הקואליציה נכשלה בהצבעה הראשונה!

עדכון (רביעי, 10:00) – הדיונים הופסקו שוב

ביום שני, ה-12 במרץ, נפתח בכנסת מרתון הדיונים בהסתייגויות וההצבעות בוועדה לרפורמת התכנון והבנייה שמקדם נתניהו. סיעת חד"ש הגישה כ-1,000 הסתייגויות להצעת החוק (גללו מטה לתצוגת המסמכים). ח"כ דב חנין, המוביל בכנסת את ההתנגדות להצעת החוק, הציג את ההסתייגויות בפתיחת הדיונים בוועדה המיוחדת לנושא חוק התכנון והבנייה, ונשא את דברי הפתיחה מטעם האופוזיציה:

"החוק הזה הוא חוק מאוד בעייתי מכמה בחינות: יש בו פגיעה בדמוקרטיה, יש בו פגיעה בזכות של הציבור להתנגד, לערער על תכניות שישפיעו על חיי האזרחים. יש בו ריכוז מאוד גדול של הכוח, ועדות מקומיות בפריפריה ובישובים חלשים יאבדו סמכויותיהן, אין תקציבים מספקים כדי שיוכלו להתנהל כראוי, הדמוקרטיה תפגע קשות.

"יש בו פגיעה בסביבה ובשטחים הפתוחים. בארץ כה קטנה תכנון טוב ומחושב הוא קריטי. עלינו לשמור עליה ולתכנן היטב תוך לקיחה בחשבון של מכלול השיקולים. יש בו פגיעה בחברה. החוק אינו מספק פתרונות דיור כפי שיש לעשות. הוא רק יביא לעלייה של מחירי הדירות, הוא יגרום לפגיעה כלכלית קשה, ויעמיק פערים בין רשויות חזקות לחלשות.

"יש בו פגיעה מקצועית, ביכולות המקצועיות, בניסיון שנצבר, מינויים פוליטיים יחליפו אנשי מקצוע, ושלבים קריטים של בקרה יופרטו לחברות חיצוניות, לחוק התנגדות מקצועית רחבה, אליה שותפים גם כל משרדי הממשלה איתם דיברתי השבוע. מהפכה כה גדולה במערכת התכנון תגרום בלגן עצום שנשלם את מחירו הכבד במשך שנים. אם ההתנגדות היא כה רחבה עולה השאלה: מדוע החוק מחוקק? והתשובה היא – כדי לקדם אינטרסים צרים.

"אני מקווה שמבקר המדינה שעתה בודק את הליך החקיקה של הרפורמה יפרסם ממצאיו בהקדם האפשרי. ואני קורא לממשלה לעצור את הרכבת כעת ולאפשר עוד סיבוב של דיונים רציניים כפי שראוי בחוק כה גדול ומשמעותי".

אנחנו מגישים לכן/ם כאן לעיון את הצעת החוק לרפורמה בתכנון ובבנייה במלואה, וכן את ההסתייגויות שהציגה סיעת חד"ש:

הצעת החוק לרפורמה בתכנון ובבנייה, 357 עמ' (לצפייה במסך מלא לחצו כאן; להורדת קובץ ה-PDF לחצו כאן)

הסתייגויות סיעת חד"ש להצעת חוק הרפורמה בתכנון ובבנייה, 195 עמ' (לצפייה במסך מלא לחצו כאן; להורדת קובץ ה-PDF לחצו כאן)

ביום שני בבוקר, עם פתיחת מרתון ההצבעות בוועדה, כתב ח"כ חנין בעמוד הפייסבוק שלו:
"חוק התכנון והבנייה החדש איננו רפורמה אלא מהפכת ענק אנטי דמוקרטית, אנטי חברתית ואנטי סביבתית. זכויות דמוקרטיות בסיסיות כמו זכות הערר, נשללות מהציבור, ביחס לתכניות בעלות משמעות מרחיקת לכת. נוצרים מנגנונים עוקפי תכנון שיפגעו קשות בשטחים הפתוחים וידרסו רגישויות סביבתיות ובריאותיות.

"במישור החברתי החוק יפגע באוכלוסיות מוחלשות, בשכבות הביניים, בפריפריה, בשלטון המקומי (במיוחד ברשויות עניות), לטובת אינטרסים נדל"ניסטים צרים. החוק כולל בתוכו מנגנונים חסרי תקדים של מינויים פוליטיים ופגיעה קיצונית במערכות המקצועיות. הוא איננו מספק שום מענה אמיתי למצוקת הדיור הקשה ולדרישה הציבורית ליצור מנגנונים של דיור בר השגה ולהרחיב באופן ניכר את הדיור הציבורי.

"בשנתיים האחרונות הקדשתי מאות שעות לדיוני הועדה. יחד עם חברי לסיעה, מתכנן הערים – ד"ר חנא סוייד, העברנו לוועדה כ-1000 הסתייגויות ענייניות שונות, ונעשה כל מאמץ להיאבק עליהן בדיוני הועדה שימשכו מעתה מבוקר עד ליל".

ביום שני בסביבות השעה 14:00 דיווח ח"כ חנין מהוועדה:
"הקואליציה נכשלה בהצבעה הראשונה! בשם האופוזיציה דיברתי שעתיים בפתיחת הדיון על סכנותיו של החוק ועל הסתייגויותינו לפרק הראשון. פעילי מגמה ירוקה שמחו נגד החוק הוצאו בכוח על ידי הסדרנים.

"ואז התחילו ההצבעות. לתדהמת נציגי הממשלה, הקואליציה נכשלה כבר בהעברת הסעיף הראשון: הרכב המועצה הארצית לתכנון ולבנייה. הדיון פוזר על ידי היו"ר כדי לאפשר לקואליציה להתארגן מחדש. ראש הממשלה מגויס למאמץ.

"המסר שלי למר נתניהו: לפנינו עוד יותר מ- 600 סעיפים. הוא צריך להבין עכשיו שכאשר משהו לא הולך בכוח – אסור לנסות לקדמו ביותר כוח. במקום כוחניות, הגיע הזמן שהממשלה תסכים לשמוע את הביקורות המקצועיות הקשות שיש על החוק הבעייתי הזה מכל עבר. אני קורא לממשלה להשהות את קידום החוק ולפתוח בהידברות מקצועית, אמיתית ורצינית, כדי למנוע נזקים שאי אפשר יהיה לתקנם לחברה, לדמוקרטיה, לכלכלה ולסביבה בישראל. אין לנו ארץ אחרת וחבל להרוס את המעט שנותר לנו.

"המסר שלי לציבור: נאבקים בכל הכוח עד הרגע האחרון. וגם במצבים הקשים ביותר – אפשר גם להצליח!".

ביום רביעי, בשעה 10:00, דיווח ח"כ חנין מהוועדה:
"לאחר מרתון של דיונים שנמשכו גם אתמול מ9:00 בבוקר עד חצות, בהם נימקתי סעיף אחר סעיף, מאות הסתייגויות, שוב הגיעה הקואליציה למבוי סתום – לאחר שנציג ישראל ביתנו, חמד עמר, החל להצביע עם האופוזיציה כבר אתמול בלילה. הדיונים וההצבעות הופסקו הבוקר עד להודעה חדשה.

"ככל שאנחנו עוברים על סעיפי החוק אני מראה, סעיף אחר סעיף, כמה החוק הזה מסורבל, כמה הוא מוטעה, וכמה הוא שגוי מבחינה ערכית. יש צורך בשינויים במערכת התכנון, אבל אסור להשמיד אותה. חשוב להילחם בבירוקרטייה ולא להגדילה עוד יותר. במדינה קטנה וצפופה כמו ישראל אנחנו חייבים מערכת תכנונית מקצועית, שקופה ויעילה".