ח"כ דב חנין לשר לביטחון פנים: "חיי האסירים שובתי הרעב בסכנה – פעל להידברות איתם"

10.05.12 קטגוריית: שלום ודמוקרטיה

ח"כ דב חנין פנה ביום רביעי, ה-9 במאי, לשר לביטחון פנים וקרא לו לפעול בדחיפות להידברות עם האסירים הפלסטינים השובתים רעב בשל תנאי כליאתם בישראל, אשר כמה מהם נמצאים בסכנת חיים. ח"כ חנין קרא לשר אהרונוביץ' לפעול להידברות ברוח החוק החדש שהעביר השבוע בכנסת, האוסר על פגיעה בכבודם ובבריאותם של כלל האסירים (לקריאת נוסח החוק).

"החוק שהתקבל יוצר הזדמנות אמיתית להידברות עם האסירים הביטחוניים הנמצאים בשביתת רעב", כתב ח"כ חנין לשר. "הגישה הכללית המבוטאת בחוק ברור של הכנסת, מבטיחה לכל אסיר זכויות לתנאים הולמים ויכולה להיות מסר חיובי לאסירים השובתים רעב בעניין תנאי מאסרם. מנתונים המגיעים לידי עולה כי מצבם של כמה מהאסירים מעורר דאגה קשה והם נמצאים בסכנת חיים. אשר על כן, אני מציע שנוכח קבלת החוק החדש, תיזום מהלך של הדברות עם האסירים שובתי הרעב, באופן שיוכל גם לאפשר את הפסקת שביתת הרעב."

החוק שיזם ח"כ חנין מעגן לראשונה את הזכות לתנאי מחייה הולמים עבור כל האסירים, ללא הבחנה בין ביטחוניים ללא ביטחוניים. החוק קובע כי כל אסיר בישראל יוחזק בתנאים הולמים שאין בהם בכדי לפגוע בכבודו ובבריאותו. תחת עיקרון כללי זה מפרט החוק שורה של תנאים להם יהיו זכאים האסירים, ובהם את הזכות לחינוך, לטיפול רפואי הולם, לפעולות פנאי, למזון, לתנאי תברואה הולמים לטיול יומי באוויר הפתוח ועוד.

יצוין כי שלשום קרא הצלב האדום הבין לאומי לישראל לאשפז מיד בבתי חולים שישה מן האסירים הפלסטינים השובתים רעב. נכון להיום, ישנם 7 עצורים מנהליים השובתים רעב ונמצאים בשלבים מתקדמים ביותר של שביתתם, כשרובם עברו את היום ה-40 לשביתת הרעב. שניים מן העצורים המנהליים – בילאל דיאב ות'איר חלאחלה- שובתים רעב כבר 70 ימים ונמצאים בסכנה חיים. מאבק שובתי הרעב במחאה על תנאי מאסרם בישראל השימוש במעצרים מנהליים נמשך כבר מזה כארבעה חודשים .

פרטים נוספים ועדכונים בעניין האסירים שובתי הרעב ניתן למצוא באתר רופאים לזכויות אדם.