"לקדם פתרונות אמיתיים במקום לשפוך שמן על המדורה בדרום ת"א"

30.05.12 קטגוריית: חברה וכלכלה, שלום ודמוקרטיה

ח"כ דב חנין, יו"ר הסיעה המורחבת של תנועת עיר לכולנו בת"א-יפו, על מבקשי המקלט והמצב בשכונות דרום ת"א:
שכונות דרום תל אביב נמצאות במשבר קשה, כמי שנמצא הרבה בשכונות האלה אני חש את המצוקה הקשה שמצטברת בהן. אל הבעיות החברתיות והכלכליות המוכרות של תושבי הדרום, אל ההזנחה והקיפוח מהם סובלות לאורך שנים, מתווספים בשנים האחרונות אלפי "מבקשי חיים" מאפריקה.

מבקשי החיים האלה מובאים באוטובוסים לאזור התחנה המרכזית בת"א ע"י צה"ל, לאחר שמסיימים את תקופת הכליאה הראשונית שלהם במחנה המעצר "סהרונים" שבנגב. בכל יום נפתחות דלתות האוטובוס והאפריקאים מושלכים, פשוטו כמשמעו, לרחובות העיר. רבים מהם ישנים בגינות הציבוריות וברחובות, הם חסרים את השפהו את הקישורים הנדרשים בחברה הישראלית, והם סובלים ממצוקה קשה.

משרד החוץ הישראלי אמר שאת מבקשי החיים הללו אי אפשר להחזיר לארצות מוצאם. אריתריאה וצפון סודן, הארצות מהן מגיעים מרבית האפריקאים, נתונים תחת משטרי איימים שהקהילה הבינלאומית מכירה בזכות לברוח מהן למקומות מקלט בעולם. מצד שני, משרד הפנים מתעקש לאסור עליהם לעבוד בישראל. התוצאה היא בלתי נסבלת. כמו שאמר מפכ"ל המשטרה בדיון אצלנו, בועדת הפנים, כך הם פשוט נדחפים לעבריינות של הישרדות. הם במצוקה קשה והשכונות בהן הם נמצאים, נמצאות גם הן במצוקה קשה.

קיימת דרך אחרת. בתנאים הנוכחיים חייבים לסגור לחלוטין את הדלת המסתובבת דרכה מיובאים לישראל בכל שנה עשרות אלפי מהגרי עבודה ברישיון. את מקומות העבודה האלה – בחקלאות, בבניין ובסיעוד, צריך לפתוח למבקשי החיים האפריקאים כל עוד אי אפשר להוציאם מישראל.

זכותה של ישראל לסגור את גבולותיה אבל חובתה גם ליצור מנגנון שבוחן באופן רציני בקשות של מבקשי מקלט. כלפי מי שיוכר בפליט, קיימות לישראל חובות הן מכוח החוק הבינלאומי והן מכוח המוסר האנושי והיהודי. כלפי מי שלאחר בדיקה נמצא שאיננו פליט, אין לישראל חובות כאלה.

וחשוב במיוחד: אסור לנצל את המצוקות הקשות להתלהמות ולהסתה. בשכונות דרום ת"א כבר בוערת אש. דווקא משום כך אסור לשפוך עליה שמן.

וידאו: ח"כ דב חנין בדיון בנושא בתוכנית הבוקר של ערוץ 2