עבר סופית בכנסת: חוק המתמרץ עיקור וסירוס כלבים

30.05.12 קטגוריית: כללי

ביום שלישי, ה-29 במאי, עברה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת הצעת חוק שיזם ח"כ דב חנין יחד עם ח"כ איתן כבל וח"כים נוספים, המתמרצת עיקור וסירוס כלבים. ח"כ חנין: "החוק הזה מונע מוות מיותר וייסורים של אלפי כלבים הננטשים ומושלכים לרחוב בכל שנה".

בדברי ההסבר של הצעת החוק נכתב:

בישראל ננטשים מדי שנה כמאה אלף כלבים, חלקם מוצאים את מותם כתוצאה מתאונות או מחלות, אך חלק גדול מורדם על ידי הרשויות.

אחת הבעיות שהתעוררו בחוק להסדרת הפיקוח על כלבים, התשס"ג–2002, היא היכולת למצוא משפחות מאמצות לכלבים אלו. העמותות לא מסוגלות לקלוט ולטפל בכולם. לנוכח הכמות הגדולה של כלבים שננטשים, נמסרים או נזרקים מדי יום ביומו, קם הצורך לנסות ולצמצם את הריבוי הטבעי של הכלבים.

בנוסף, קליטת הכלבים מלווה בנטל כספי כבד על הרשויות המקומיות. כך, כל כלב הנקלט במכלאה מטופל לכל הפחות 10 ימים בכדי לוודא שאינו נגוע בכלבת, ועלות הטיפול בכלב הינה לפחות כ-450 שקלים חדשים לכלב (הוצאות פנסיון, ניקיון, האכלה, שמירה ועוד). ההערכה השמרנית היא, כי לרשויות המקומיות מגיעים כ-20,000 כלבים בשנה לפחות ולכן בחישוב מהיר עלות אחזקתם למשק עומדת על 9,000,000 שקלים חדשים בשנה. לרוב כלבים מוחזקים פרקי זמן ממושכים הרבה יותר, כך שההוצאות על אחזקה וטיפול מגיעות לסכומים הגבוהים לעיתים פי 3 מהסכומים שצוינו לעיל. המשרד להגנת הסביבה מעביר כ-3,000,000 שקלים חדשים לתמיכה בעמותות, רובו של הכסף מופנה לתחזוק מכלאות ולרכישת ציוד לבעלי החיים המוחזקים בהן. על פי מכון המחקר של הכנסת, מוציאה המדינה סכום נוסף של כ-7,500,000 שקלים חדשים על מתן חיסוני כלבת, לבני אדם שננשכו מכלבים. יוצא כי סך כל העלויות למשק בשנה, כתוצאה מחוסר טיפול בריבוי בלתי מבוקר של כלבים, הינו לכל הפחות 21,500,000 שקלים חדשים.

הדרך היעילה, ההומאנית והטובה ביותר לפתור את בעיית ריבוי הכלבים חסרי הבית, היא באמצעות צמצום היילודה הטבעית של כלבים. זאת ניתן להשיג באמצעות ניתוח פשוט וזול שאין בו כמעט שום חשש לבריאות בעלי החיים. לניתוח זה יתרונות בולטים נוספים כגון: שמירה על בריאות הכלבים ומניעת מחלות נפוצות כמו: סרטן הרחם והשחלות, סרטן העטינים, דלקת רחם, בעיות בפרוסטטה, סרטן האשכים ומניעת התנהגות תוקפנית של כלבים בתקופת הייחום.

הצעת חוק זו נועדה לצמצם, ככל שניתן, את ילודת הכלבים, על מנת שניתן יהיה לדאוג למאות אלפי הכלבים החיים בישראל כיום.

התיקון בהצעת החוק נועד לעודד את הציבור לבצע ניתוח עיקור לכלבות וסירוס לכלבים באמצעות העלאת אגרות הרישיון לכלבים שלא עברו ניתוח לעיקור או סירוס. הפרש של 300 שקלים חדשים מדי שנה, בין אגרת הרישוי המוטלת על בעל כלבה מעוקרת או כלב מסורס לבין יתר הכלבים שלא עברו ניתוח, יהווה תמריץ ועידוד לבעלי הכלבים, שלא לחסוך את עלות הניתוח.