ח"כ חנין בפנייה בהולה לשר הביטחון: למנוע הריסת כפר פלסטיני שלם בגדה

12.06.12 קטגוריית: שלום ודמוקרטיה

ח"כ דב חנין שלח ביום שלישי, ה-12 ביוני, פנייה בהולה לשר הביטחון למניעת הריסת הכפר הפלסטיני סוסיא שבדרום הר חברון. צווי הריסה שחולקו באותו היום לתושבי הכפר יידעו אותם לקראת הריסת 53 בתי הכפר, במהלך שעשוי לעבור לשלב הביצוע בפועל כבר בעוד 3 ימים.

ח"כ חנין: "מקרה סוסיא הוא דוגמא אחת לעוול התמשך של העמקת הכיבוש באמצעות מנגנוני תכנון. ממשלת ישראל מנהלת בשטחי c מדיניות תכנון מפלה, גזענית ונוגדת את הדין הבינלאומי. בעוד שהתנחלויות חדשות נבנות באין מפריע ובתמיכה ממשלתית, הכפרים הפלסטינים סובלים ממדיניות של חנק תכנוני והריסות, מדיניות שכל מטרתה – דחיקתם מהאזור על מנת לספחו. הממשלה מעוניינת לקבוע עובדות בשטח, באמצעות הימנעות מתכנון והריסה מוגברת, אשר יסכלו את היתכנות הקמתה של המדינה הפלסטינית במסגרת הסכם שלום".

רקע:
תושבי הכפר סוסיא עברו בעבר שני גירושים כפויים מאדמותיהם והתמקמו במיקומם הנוכחי כיום. למרות שהמיקום המקורי בו גרו תושבי הכפר הפלסטינים בסוסיא היה על קרקעות שהיו בבעלות פלסטינית פרטית, הכרזה על השטח שבו התגוררו כעל גן לאומי הובילה לגירושם הראשון ולמעבר להתגורר בשטחיהם החקלאיים. במהלך גירושם השני מאדמותיהם החקלאיות, הרס כוח צה"ל את המערות ששימשו למגוריהם. קביעת בג"ץ בנושא קבעה כי הגירוש השני של תושבי הכפר סוסיא ממקום מגוריהם לא היה חוקי והתירה את שיבתם, אך את הרס המערות למגורים לא ניתן היה לתקן.

לכפר סוסיא אין תוכנית מתאר, ולכן מראש לא ניתן לבקש אישורים לבנייה בתחומו. התוצאה היא שכל מבני הכפר נחשבים כבנייה בלתי פורמאלית ולא חוקית אשר מעליהם מרחפת סכנת הריסה תמידית. כיום, עמלים תושבי הכפר על הכנת תוכנית מתאר לכפר בעצמם. מדובר בעלויות כבדות ובבירוקרטיה רבה. למרות שהמנהל האזרחי מודע לכך שהכפריים מכינים תוכנית מתאר, נראה כי אין הדבר מעכבו בהליך הריסת כל מבני הכפר.

בשבוע שעבר התקיים דיון בבג"ץ בעתירת "רגבים". העתירה קוראת להרוס את כפר סוסיא בטוענה שהוא אינו חוקי, וקוראת ליישום שוויון וסימטריה באשר לאופן הטיפול בבנייה בלתי חוקית בגדה. הדרישה לסימטריה ולשוויון אינה לגיטימית כל עוד כפופים הפלסטינים למשטר צבאי זר האחראי על התכנון עבורם, בעוד המתנחלים זוכים לייצוג בוועדות התכנון האזרחיות, ופועלים תחת מערכת תכנון אוהדת וסלחנית. בפועל, בכפרים הפלסטינים ניתנים פי 6 צווי הריסה בהשוואה למתנחלים (ביחס לגודל האוכלוסיה), ואחוזי האכיפה בפועל גם הם שונים. ימים ספורים לאחר הדיון שהתקיים ביום רביעי שעבר בעתירת רגבים, ניתן לתושבים צו ביניים להקפאת הבנייה בכפר. כמה ימים לאחר מכן, נמסרו צווי הריסה ל-53 מבני הכפר, צווים שיכולים לעבור לשלב הביצוע בפועל כבר לאחר 3 ימים.


עוד בנושא: הצעת חוק החזרת סמכויות התכנון בגדה לפלסטינים (למידע נוסף)
ח"כ דב חנין וסיעת חד"ש הגישו ביום שני, ה-4 ביוני, את תשובתם לחוק הסדרת ההתנחלויות של הימין: חוק החזרת סמכויות התכנון בגדה לפלסטינים. בהצעת החוק לביטול סמכויות בעניין תכנון ובניה בגדה המערבית נכתב: " החל מיום תחילתו של חוק זה לא תפעיל רשות ישראלית סמכות בענייני תכנון ובניה ולא תקבל החלטות בעניינים כאמור, באזור ובשטחי המועצה הפלסטינית".