וידאו: נאומו של ח"כ דב חנין בדיון בכנסת על אלימות הפקחים והשוטרים נגד מפגיני המחאה החברתית

27.06.12 קטגוריית: וידאו, חברה וכלכלה, שלום ודמוקרטיה

נאומו של ח"כ דב חנין בדיון על אלימות הפקחים העירוניים והשוטרים נגד מפגיני המחאה החברתית, יום רביעי, ה-27 ביוני:

לאורך החודש האחרון התרעתי בפניך אדוני השר – נוכח קולות שהגיעו אלי מכל הכיוונים – על פעילי מחאה שהוזמנו לחקירות הטרדה, על חיפושי הטרדה, על איומים משטרתיים בנוסח – "לא נאפשר עוד קיץ ישראלי"! ענית לי מעל הבמה הזו ונתת תשובה חדה וברורה. ברכתי עליה. "אנחנו דמוקרטיה. שימוש במשטרה להרתעת מחאה? לא יקום ולא יהיה אצלנו".

אחרי סוף השבוע האחרון אין לי אלא לומר כאן: לא יקום ולא יהיה? קם והיה!

העברתי אליך עשרות סרטונים שמתעדים את מה שקרה. אלה הדברים שהועברו אלי בפייסבוק בתוך כמה שעות. הם נמצאים בעמוד הפייסבוק שלי. הציבור מוזמן לעיין. אין לי זמן לתאר כל אחד מהם. התמונות הן קשות. בדוק. ארצה לקבל תשובה על כל מקרה.

זה התחיל ביום שישי. ראש העירייה חולדאי הודיע על אפס סובלנות למחאה חברתית: אכן, לא סוציאל – לא-דמוקרט! הוא הודיע שלא יהיו אוהלים ברוטשילד. הגיע הזמן שגם חולדאי יבין – שדרות רוטשילד הן לא הרכוש הפרטי שלו. זה מרחב ציבורי וזכותנו לקיים בו גם מחאה חברתית. ראש העירייה שלח את פקחיו לפנות בכוח את האוהלים ביום שישי. והפקחים הפעילו כוח. בלי שום סמכות. כוח המשטרה שהיה שם – במקום לעצור את הפקחים הללו שפעלו בצורה לא חוקית – הצטרף אליהם. הפעיל כוח עצום. שבעה יסמניקים הטילו את דפני ליף על הרצפה. נעצרו פעילי מחאה רבים נוספים. זה עורר זעם עצום. בצדק.

ההפגנה במוצאי שבת הייתה ביטוי מובהק של דמוקרטיה, אלפים רבים יצאו לרחובות העיר כדי להגן על זכותנו להביע דעה. בשנה שעברה נאבקנו על צדק חברתי. בשבת נאבקנו על הזכות שלנו להיאבק על צדק חברתי.

התנהלות המשטרה בהפגנה הזאת מתועדת, התיעוד בידיך. אחרי שתבדוק – ארצה תשובות. אבל על ההפגנה הזו נעשה ספין מסוכן ואליו חייבים להתייחס. נשברה שמשה בבנק הפועלים. רע ומצער. אבל אי אפשר להדביק את השמשה האחת הזו לאלפים רבים שהשתתפו במחאה דמוקרטית. מה לא נאמר על ההפגנה במוצאי שבת? "חנויות נבזזו"- יש לכם דוגמא של חנות אחת? "הושלכו אבנים על השוטרים" – יש שוטרים שנפצעו? "ונדליזם המוני" – ואולי מחאה המונית!

למחאה המונית אין שום אינטרס באלימות. היינו אלפים רבים שצעקנו ברחובות העיר – אנחנו הרוב, חזרנו לרחוב. והסקרים מעידים שהרוב תמך ותומך במחאה הזו.

אדוני השר. אני אומר כאן – כל מי שהרביץ צריך לעמוד לדין – גם אם הוא מפקד מרחב במשטרה! המחאה החברתית מתנגדת לאלימות. ג'ון קנדי הוא שאמר – "מי שהופך מחאה שקטה לבלתי אפשרית – הופך מחאה אלימה לבלתי נמנעת". האם מישהו מעוניין לדחוף לשם?

אדוני היו"ר, ברור לנו לגמרי היום: צדק חברתי דורש דמוקרטיה. ואתם לא תתנו לנו לא את זה ולא את זו. אבל אנחנו לא ויתרנו וגם לא נוותר: צדק חברתי, דמוקרטיה. העם דורש, העם יאבק ובסוף העם גם ינצח!