ח"כ דב חנין וחברי סיעת חד"ש ביקרו בכפר סוסיא, הנמצא כולו בסכנת מחיקה

19.06.12 קטגוריית: שלום ודמוקרטיה

חברי סיעת חד"ש, דב חנין, עפו אגבאריה וחנא סוייד, ביקרו ביום שלישי, ה-19 ביוני, בכפר הפלסטיני סוסיא – הנמצא כולו בסכנת מחיקה בשל התנכלות תכנונית (לתמונות מהביקור). מדובר במקרה קיצוני של תוכנית למחוק כפר פלסטיני שלם שתושביו יושבים על אדמתם הפרטית אך לא פותחה עבורם "תוכנית מיתאר" המאפשרת בנייה כחוק. בביקור השתתפו הרב אריק אשרמן, מזכ"ל שומרי משפט – רבנים למען זכויות האדם, וכן פעילות/ים נוספים/ות.

צילום: שומרי משפט, רבנים לזכויות אדם
צילום: שומרי משפט, רבנים למען זכויות האדם

נגד הכפר העני, שאינו מחובר לתשתיות מים וחשמל, הוצאו לפני שבוע 52 צווי הריסה, כולל להתקני פאנלים סולאריים שנתרמו לכפר ע"י ארגון קומט-מי כדי להקל על ההישרדות של תושביו. ארגון "רבנים למען זכויות האדם" פועל כעת לעיכוב בביצוע הצווים עד לבירור עתירה העומדת בבג"צ בנידון. העתירה היא איחוד של מספר תיקים, ביניהם עתירה שהגיש ארגון הימין "רגבים" להחשת ההריסה של הכפר הפלסטיני סוסיא. טענתו העיקרית של "רגבים" היא שהבנייה בכפר איננה חוקית.

הביקור עמד בסימן הצעת החוק של ח"כ חנין להשיב את סמכויות התכנון בשטח סי לפלסטינים בשל העיוותים של מערכת תיכנון צבאית שאין בה ייצוג לתושבים כנהוג בדמוקרטיות.

ח"כ חנין: "ממשלת ישראל מנהלת בשטחי סי מדיניות תכנון מפלה, הנוגדת לחלוטין את הדין הבינלאומי. הכפר הפלסטיני סוסיא הוא דוגמא קיצונית לכך. בעוד שהתנחלויות חדשות נבנות באין מפריע ובתמיכה ממשלתית, הכפרים הפלסטינים סובלים ממדיניות של חנק תכנוני והריסות, מדיניות שכל מטרתה – דחיקתם מהאזור על מנת לספחו. כך גם לגבי סוסיא שכלל לא גובשה עבורו תוכנית מתאר המאפשרת בנייה כחוק".

לכפר סוסיא אין תוכנית מתאר, ולכן מראש לא ניתן לבקש אישורים לבנייה בתחומו. התוצאה היא שכל מבני הכפר נחשבים כבנייה בלתי פורמאלית ולא חוקית אשר מעליהם מרחפת סכנת הריסה תמידית. כיום, עמלים תושבי הכפר על הכנת תוכנית מתאר לכפר בעצמם. מדובר בעלויות כבדות ובבירוקרטיה רבה. למרות שהמנהל האזרחי מודע לכך שהכפריים מכינים תוכנית מתאר, נראה כי אין הדבר מעכבו בהליך הריסת כל מבני הכפר. את הכפר מייצגים בבג"צ עורכי דין של "רבנים למען זכויות האדם".

הכפר סוסיא עבר כבר שני גירושים: ב-1986 ממקום מושבו המקורי שהוכרז כ"אתר אכיאולוגי" וב-2001 אז גורשו התושבים מחלקותיהם החקלאיות, אליהן נדחקו בלית ברירה, והמערות בהם התגוררו נהרסו. כשבג"צ הורה באותה שנה לאפשר את שיבת התושבים לאדמותיהם, לא הייתה להם שום אפשרות לשרוד אלא בבנייה חדשה.

עוד על המצב בסוסיא באתר רבנים למען זכויות האדם

למידע על הצעת חוק השבת סמכויות התכנון בגדה לפלסטינים