סוד ההצלחה של השמאל היווני

18.06.12 קטגוריית: חברה וכלכלה

מאת ח"כ דב חנין
כך השמאל מצליח! – ניתוח ראשוני של בחירות יוון: מדגמי הקלפיות המתפרסמים עכשיו מראים שהיוונים לא נרתעו ממסע ההפחדה הבינלאומי (אליו התגייס אפילו נשיא צרפת פרנסואה הולנד) ומאד חיזקו את השמאל בבחירות היום (ראשון, ה-17 ביוני).

שיטת הבחירות עלולה, אמנם, לאפשר למפלגות הממסד לשמור על השלטון אבל הן הוכו קשות (הלא-סוציאל-לא-דמוקרטים, למשל, ירדו מ-44% לפני מאי ל- 10% עכשיו).
סיריזה, קואליציית השמאל הרדיקלי, המאחדת אקו-קומוניסטים, סוציאליסטים-רדיקליים וקבוצות שמאל נוספות, היא סיפור ההצלחה הגדול: עליה מ- 4.6% לפני "סיבוב הבחירות הראשון" במאי לכ-30% עכשיו, קרוב לפי שבע!

סוד ההצלחה טמון, לדעתי, בשלושה גורמים:
1. אחדות – קיימים הבדלים אמיתיים בין יוצאי המסורות הקומוניסטיות, הסוציאליסטיות והשמאלניות. אבל לא חייבים לשמור על "המסורת המשותפת הגרועה" של ניגוחים פנימיים ושל וכחנות המפצלת כל שערה. גם על בסיס השוני אפשר ליצור אחדות, שתמצה את המשותף הרב שיש בינינו!

2. רדיקליות – ביקורת הסטליניזם לא צריכה להוביל לאבדן הרדיקליות אלא להיפך, לחידוד והעמקת הביקורת על השיטה הקפיטליסטית. אנטי סטליניזם לא צריך לגרום ליצירת עוד עותק של פוליטיקה לא-סוציאל-לא-דמוקרטית דהויה וכושלת!

3. עממיות – כי שמאל לא יכול לחיות "מחוץ לעם" או "מעל העם". שמאל חייב לדעת לא רק לחשוב נכון אלא גם להקשיב ולדבר נכון, לתרגם את הערכים הנכונים לתשובות משכנעות לשאלות המטרידות את האנשים!