ח"כ חנין דורש לדעת עלויות ניסור בתי האולפנה – הממשלה מתחמקת

04.07.12 קטגוריית: חברה וכלכלה, שלום ודמוקרטיה

דיון בזק נערך ביום רביעי, ה-4 ביולי, בוועדת הכספים של הכנסת לבקשתו של ח"כ דב חנין, הדורש לחשוף את עלויות ופרטי ההסכם עם המתנחלים בעניין ניסור והדבקת בתי האולפנה. נציגי הממשלה נמנעו ממתן תגובה ויו"ר הועדה, ח"כ משה גפני דחה את הדיון למועד שטרם נמסר.

ח"כ חנין פתח את הדיון ואמר: "הממשלה בורחת מלתת לנו תשובות ומידע, מזלזלת בכנסת ובועדת הכספים. מחובתה לתת לנו תשובות מלאות. אני תומך בהענקת קורת גג לאנשים שהמדינה מפנה מביתם – אבל למה זה קורה רק שמדובר במתנחלים שמלכתחילה יושבים באופן לא חוקי על קרקעות פלסטיניות פרטיות, ואילו בבאר-שבע, בלוד, באל עראקיב – אנשים מפונים לרחוב, אפילו שיושבים על אדמתם, או נמצאו זכאים לדיור ציבורי?

"מדוע האולפנה היא סוגיה לאומית עליה מרשה לעצמה הממשלה להוציא עשרות מיליונים ואילו בעיית הדיור הציבורי איננה נחשבת לבעיה לאומית? אני תוהה האם בתי האולפנה הם כה יקרי ערך מבחינה ארכיטקטונית שמצדיקים מבצע מטורף ובזבזני שכזה? ניסור והדבקה של 108 חלקים של כל מבנה? אנו דורשים לדעת כמה תעלה לנו האופרציה המטורפת הזו של הניסור וההדבקה – כשהדברים נעשים מאחורי מסך של עירפול זה פתח לשחיתות ולהליכים לא ראויים.

"הפתרון לבעיית האולפנה מתנהל באותה שיטה לא ראויה שיצרה את הבעיה מלכתחילה – הליכים בלתי ראויים המתנהלים רחוק מהעין הציבורית".

ח"כ מבקש לברר את פרטי ההסכם שהושג עם המתנחלים:
מה בדיוק הובטח למתנחלים – דיור חלופי? לכמה זמן? בניית קבע? מתי? איפה בדיוק? ובאיזה לוח זמנים?

איך תוודא הממשלה את זהות "הזכאים" לדיור חלופי? איך נדע שהם לא הביאו משפחות חדשות או נוספות לגור בקראווילות? האם דרשו לקבל את החוזים שמעידים שהמתנחלים אכן התגוררו בבתים שפונו?

לפי היועמ"ש של משרד הביטחון, רק 4 משפחות רכשו דירות באולפנה, כל יתר 26 המשפחות גרו בשכירות. השכירות החלה כבר אחרי שהיה בג"צ והיה ברור שהבתים מיועדים להריסה. סביר להניח שהם לא שילמו הרבה על השכירות הזאת, אם בכלל, ושהחוזה פוטר את החברה הקבלנית (שגזלה את הקרקע) מאחריות במקרה של פינוי. ח"כ חנין ידרוש לחשוף את החוזים שבידי המשפחות.

כמו כן ח"כ חנין מבקש לברר מהן עלויות ההסכם:
כמה עלה לספק את הדיור החלופי למתנחלי האולפנה? (תשתיות, רכישת והובלה של הקראווילות, מבצע הפינוי וחברות ההובלה).

מי הבעלים של הקראווילות? האם ניתנו למשפחות במתנה? האם המתנחלים משלמים שכירות על הבתים הללו? כמה? לכמה זמן יגורו שם? האם הם רשאים להשכיר או למכור את הקראווילות? נדרוש לחשוף את החוזים ש(לא) נחתמו בין המדינה לבין המשפחות.

ניסור הבתים ואכסנתם – כמה תעלה לאזרחי ישראל האופרציה המטורפת הזאת (הפירוק, השינוע, השמירה), האם יש לוח זמנים, מה מתכננים לעשות עם הבתים השמורים הללו? על חשבון מי?.