סוף לבנייה בחופים – ועדת השרים אישרה הצעת חוק לבחינת תוכניות ישנות

15.07.12 קטגוריית: ירוק

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה ביום ראשון, ה-15 ביולי, את הצעת החוק של ח"כ דב חנין (חד"ש) ושל יוזמים נוספים, הדורשת בחינה מחודשת של תכניות ישנות לבנייה בחופים.

ההצעה, אשר נוסחה ע"י אדם, טבע ודין והקליניקה המשפטית באונ' בר אילן, מובלת על ידי ח"כ דב חנין, יו"ר הוועדה לסביבה ובריאות ויו"ר השדולה הסביבתית-חברתית, וזכתה לחתימתם של 17 חברי כנסת נוספים מכל קצוות הקשת הפוליטית ולתמיכתו של השר להגנת הסביבה.

ח"כ חנין: "העברת חוק הגנת החופים היא צעד משמעותי בהגנת חופי ישראל מפני יוזמות נדלניסטיות המאיימות לכרסם במעט החופים שנותרו לנו. במקום להיאבק בכל פעם בנפרד – בפלמחים, בבצת, בנחשולים, בדור, בניצנים, ובעוד מקרים רבים נוספים – החוק יצור פתרון רוחבי, מקצועי ונכון. ברצוני להביע הערכה רבה לשותפים בפורום החופים, באדם טבע ודין, לארגונים הסביבתיים ולציבור הרחב שהתגייס לתמיכה בהצעת החוק בשבועות האחרונים".

רקע – על הצעת החוק
מטרת הצעת החוק היא למנוע מימוש תוכניות בנייה ישנות בחופי הים התיכון, ים סוף והכנרת. על פיה, היתר בנייה המתבקש מכוח תכנית שחלפו שמונה שנים מיום שניתן לה תוקף, יהיה כפוף לבחינה נוספת של התכנית על ידי הועדה לשמירת הסביבה החופית, וזאת במטרה לצמצם את הנזק שבביצוע תכנית ישנה.

הצעת החוק נועדה למנוע מצב שבו יתאפשר מימוש של תכניות הרסניות שאושרו בתקופה שבה המודעות לנושאים סביבתיים הייתה נמוכה יותר, וגם החקיקה שמגנה על הסביבה היתה דלה יותר. אם יאושר התיקון לחוק, הוא יסייע לביטול תכניות גרועות כמו התכנית לבניית כפר הנופש בפלמחים, התכנית לבניית כפרי הנופש בחוף בצת, התכניות לבנייה בחופי הכנרת, כדוגמת חוף כורסי ועוד.

הצעת החוק זכתה לתמיכה רחבה ולחתימתם של חברי כנסת ממרבית הסיעות, ביניהם: ח"כ יריב לוין, ח"כ אופיר אקוניס, ח"כ כרמל שאמה, ח"כ משה גפני, ח"כ דוד אזולאי ועוד.