בוטלה עסקת וודסייד: הרווח הוא של הציבור

26.05.14 קטגוריית: כללי

לאחר חודשים של מאבק נגד העסקה ונגד הפקרת האינטרסים הציבוריים לטובת טייקונים בינלאומיים, בוטלה עסקת מכירת הגז הגדולה לחברת וודסייד האוסטרלית. דב חנין, יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת, נאבק כנגד העסקה עוד מתחילתה, ופנה לראש הממשלה ושר האנרגיה בדרישה "שלא להיכנע לדרישות חברת וודסייד שמנסה להכתיב את מדיניות הממשלה". כעת בוטלה העסקה, והרווח הוא של כולנו. לדברי חנין: "אין צורך להכביר במילים על החשיבות שבניהול מאגרי הגז שנמצאו אל מול חופי ישראל בידי המדינה וההשלכות רבות המשקל להחלטות הממשלה בנושא הגז על אוצר המדינה, כמו גם, על הסביבה, בריאות הציבור והביטחון האנרגטי של ישראל.

ההחלטות המתקבלות בנושא הגז הן החלטות שמגלמות בתוכן עשרות מיליארדים של דולרים, סכומים חריגים שאין הרשויות רגילות להתמודד איתם. סכומים עצומים אלו מחייבים לקבל החלטות זהירות, המבטיחות את האינטרס הציבורי, ואשר עוברות תהליך חקיקתי בכנסת באופן שקוף בשיתוף הציבור. כך לדוגמא, לאחרונה נודע על פי פרסומים בתקשורת, כי כמות הגז במאגר לוויתן נמוכה באחוזים ניכרים מזו שעליה הסתמכה החלטת הממשלה בנוגע לעתודות המיועדות לייצוא. החלטה כזו המבוססת על תשתית עובדתית שגויה פוגעת באינטרס הציבורי ומהווה החלטה לקויה ויש להסיק מכך על החשיבות בגיבוש מידע עצמאי שאינו מסתמך על חברות הגז ועל הצורך בגיבוש רגולציה רחבה בכנסת."

אולם, ביטול העסקה אינו מספיק: כעת חשוב להמשיך ולהיאבק על העדפת צרכי המשק הישראלי גם על פני רווחי היצוא לתורכיה ולמצרים ועל מיסוי גבוה של כל יצוא שיתאפשר, כדי שרוב ריווחי הגז באמת יגיעו לציבור.