דב חנין: המו"מ הוא רק מסווה. המטרה: העמקת הכיבוש וההתנחלויות

26.05.14 קטגוריית: כללי

בכנס הפגרה של הכנסת דיבר דב חנין על מציאות הכיבוש וההתנחלויות, שגוררת את כולנו למטה:"הילדים הלכו בשביל, בצד עצי הזית, שדות החיטה ומטע האפרסק. הם ירדו לכיוון הגדר, לקטוף עכוב – סוג של סרפד, שהילדים קוטפים בחודשי פברואר-מארס ומוכרים אותו לסוחר מקומי תמורת שלושה שקלים וחצי לקילו. רק את ליבת העכוב קוטפים ואותה מבשלים. על התל שממול הגדר הפרוצה, אחרי כביש הביטחון ומעטה הבטיחות שלו הסתתרו חיילים מוסווים. שלושת הילדים לא יכלו להבחין בהם. החיילים הבחינו בהם ממרחק רב, השטח הזה חשוף ומכוסה בשלל מצלמות אבטחה. אבל החיילים חיכו עד ששלושת הילדים יחצו את הגדר, ויתקדמו לעבר השדה שמעבר לה, ששייך למשפחתו של אחד הילדים, יוסף שווארמה. רק אז הם החלו לירות. כשהחלו לירות, באש חיה יש להדגיש, ניסה יוסף בן ה-14, להימלט על נפשו. הכדור פגע בו בירכו, מאחור, בזמן שניסה לעבור את מעקה הבטיחות של הכביש. הוא נפל מתבוסס בדמו ולקח זמן רב עד שאמבולנס צבאי הגיע לפנותו – כחצי שעה על פי התחקיר של "בצלם".
שני הילדים האחרים נכבלו בידיהם, הושכבו על רצפת ג'יפ צבאי, על פי עדותם, חייל דורך על ראשיהם. הם נלקחו לחקירה שנמשכה כמה שעות, ואז שוחררו. אחד מהם סיפר שחייל אחד איים עליו ברובהו ואמר לו: "תהיה בשקט, אחרת אני אהרוג גם אותך".
כך נראה כיבוש.לתיאור הזה, המבוסס על כתבתו של גדעון לוי ב"הארץ" ותחקיר "בצלם", אפשר להוסיף עשרות מקרים דומים. מאז החל ה"מו"מ המדיני" של ממשלת נתניהו נהרגו עשרות פלסטינים, שני אזרחים ישראלים ו-4 חיילים. בשטחים ישנם אלפי פצועים מירי צה"ל ומתקיפות מתנחלים, פשעי השנאה והשתלטות על אדמות פלסטינים בגיבוי כוחות הביטחון מתרבים והולכים. בשטחי c נמשכת מדיניות של דחיקת הפלסטינים והריסת בתיהם.
ובמקביל – מליארדים מוזרמים להתנחלויות. מספר התחלות הבנייה ב-2013 שבר שיא של עשור. 60% מהדירות שרשות מקרקעי ישראל שיווקה בשנה האחרונה נמצאות בשטחים. ההתנחלויות ניזונות מצינור חמצן כלכלי של תקציבי מדינה, כאשר ההיקפים המדויקים של ההזרמות אינם ידועים כי המערכת מתנהלת בחוסר שקיפות מכוון ומוצהר.
על כל זה גם אנחנו משלמים ונשלם מחיר כבד: גם בהידרדרות לעימות אלים ובמחיר הדמים שלו, וגם במחיר הפנימי הקשה של המדיניות המפקירה את צרכי החברה הישראלית לטובת פרויקט הכיבוש.הגיע הזמן להתפכח מהאשליות: נתניהו לא יוביל לשלום והישועה גם לא תבוא מבחוץ, מקרי והממשל האמריקאי.
הגורל שלנו בידינו. אם לא נפעל לשנות את כיוונה הפוליטי של ישראל, אנחנו עלולים – ביחד עם שכנינו – ליפול לתהום איומה.