יום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים

23.11.17 קטגוריית: English, וידאו, חברה וכלכלה, ירוק, כללי, שלום ודמוקרטיה, תקשורת

אנחנו מציינים בסוף השבוע הזה את יום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים. לגל החשיפות של ההטרדות המיניות יש חשיבות בכך שהוא נותן לעוד נשים ביטחון לעמוד על זכויותיהן, ודוחף לשינוי של נורמות פסולות. אסור שנשכח בזמן הזה גם את אלו שלא נחשפו, וגם את מי שמקבלות התייחסות ציבורית רק לאחר שהפכו לעוד נתון מזעזע על אישה שנרצחה בידי בעלה. 200 אלף נשים מוכות. כחצי מיליון ילדים עדים לאלימות. 13,244 תיקי אלימות במשפחה על רקע תלונה של תקיפה כלפי בן זוג או בגין חבלה. ואלה רק הנתונים המדווחים.

 

חוסר היכולת של גורמי האכיפה להתמודד עם התופעה זועק לשמיים. בעשור האחרון רק 30% מהתיקים בגין ניסיון רצח נשים הפכו לכתבי אישום. המחדלים כבר ידועים ומוכרים – חוסר תיאום בין המשטרה והרווחה, חוסר משמעותי בטיפול ומניעה, והיעדר תקצוב מספיק למרכזים למניעת אלימות במשפחה ולמקלטים.

 

לממשלה יש תכניות על גבי תכניות לטיפול בנושא, אבל המבחן האמיתי הוא לא בתכנון אלא בביצוע, ובנכונות לעמוד לצד הנשים ברגע האמת. ובמבחן הזה הממשלה נכשלת. אף שר לא נכח בדיון בוועדה לקידום מעמד האישה השבוע, בנוגע למניעה וטיפול בתופעת האלימות במשפחה.

 

האחריות לטיפול בנושא מוטלת קודם כל על הממשלה, אבל גם על כולנו כחברה מוטלת האחריות להיאבק ולהוקיע את המעשים, ולשנות את דפוסי הכוח המעוותים בחברה שלנו בין גברים ונשים.

 

הערב מתקיימות מחאות לציון יום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים בחיפה ובת"א. הצטרפו למחאה גם מחר ומחרתיים:

 

ת"א: שישי, 10:30, טקס זיכרון בכיכר הבימה https://www.facebook.com/events/1909901135996127/

 

ירושלים: מוצ"ש, 20:00, כיכר ציון https://www.facebook.com/events/353065585164210/

 

نحيي في نهاية هذا الأسبوع يوم النّضال العالمي ضد العنف ضد النساء. إنّ لموجة الكشف عن التحرّشات الجنسية أهمية لأنها أيضا تعطي الثقة للمزيد من النساء للوقوف من أجل حقوقهن، كما وأنها تدفع نحو تغيير عادات مرفوضة. ممنوع أن ننسى في هذا الزمن أيضا كل من لم تنكشفن، وأيضا من تم تناول قضيتهن من قبل الجمهور فقط بعد أن أصبحن جزء من المعطيات الصادمة عن إمرأة إضافية قتلت بيد زوجها. هناك ٢٠٠ الف إمرأة معنفة. نحو نصف مليون طفل يشهد العنف. ١٣٢٤٤ ملف عنف في العائلة بناء على شكاو عن اعتداء على شريك/ة او عن أذى. وهذه فقط المعلومات التي تم الإقرار بها.

 

إن إنعدام قدرة الجهات المختصة على التعامل مع هذه الظاهرة يبدو جليا. ففي العقد الأخير فقط ٣٠% من ملفات محاولة قتل نساء أصبحت إدانات. إن التقصير والإهمال معروفان – من إنعدام التنسيق بين الشرطة والرفاه، والنقص الجدّي في العلاج والمنع، وإنعدام التمويل الكافي لمراكز منع العنف في العائلة وللملاجئ.

توجد لدى الحكومة العديد من الخطط لمعالجة هذه القضية، ولكن الإمتحان الحقيقي ليس بالتخطيط بل بالتنفيذ، وبالاستعداد للوقوف الى جانب النساء في الوقت الصحيح. إلا أن الحكومة فشلت في هذا الإمتحان. فلم يتواجد أي وزير في نقاش لجنة تعزيز مكانة المرأة، والذي تناول منع ومعالجة ظاهرة العنف في العائلة.

 

إن مسؤولية معالجة هذه القضية تقع أولا على الحكومة، لكن أيضا علينا جميعا كمجتمع تقع مسؤولية أن نناضل وأن نرفض هذه الأفعال، وأن نغير أنماط القوة العوجاء في مجتمعنا بين الرجال والنساء.

 

مساء اليوم ستقام احتجاجات من أجل إحياء يوم النضال العالمي ضد العنف ضد النساء في حيفا وتل أبيب. إنضموا للإحتجاج أيضا غدا وبعد غد:

 

تل أبيب: الجمعة ١٠:٣٠، إحياء ذكرى في كيكار هبيما

https://www.facebook.com/events/1909901135996127/