דב חנין על המלצות הביניים של ועדת ששינסקי 2: "אסור לאפשר מכירת חיסול של משאבי הטבע לטייקונים"

26.05.14 קטגוריית: כללי

ח"כ דב חנין, יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת ומי שהוביל את המאבק להגדלת תמלוגי המדינה ממשאבי הטבע, מבקר את המלצות הביניים של ועדת שישינסקי 2. 

לדבריו: "במקום להעלות את התמלוגים של כי"ל ממשאבי ים המלח, שעומדים כיום על כ-8%, הועדה ממליצה להפחית אותם בכמעט חצי ל5%.  חיוני גם לעמוד על הדרישה שכל מוצרי ההמשך של כי"ל  ושאר החברות יחויבו בתמלוגים מלאים.

המנגנון המוצע של "מס יסף על רווחים עודפים" הוא פתח למניפולציות ומהווה ירידה משמעותית בהכנסות המדינה. מדובר במנגנון מסובך ביותר ליישום המאפשר אפיקי התחמקות באמצעות תכנוני מס שונים. בכל מקרה מדובר במיסוי נמוך של רווחים ממשאב שלא היו בכלל השקעות במציאתו, להבדיל מהגז בים התיכון.

מצער גם שבהמלצות אין כל ביטוי לעלויות הסביבתיות העצומות של הפקת המשאבים, למשל, בהרס ים המלח. לכל הפחות היו צריכים להיקבע כאן גם תקבולים למדינה שיושקעו בצמצום ובשיקום הנזקים הסביבתיים.

נוסף לכך ימשיך שוד המים ברישיון שמבצעות חברות המים המינרליים כאשר גם הן לא תחויבנה לשלם תמלוגים. אין גם העלאה של התמלוגים מחומרי מחצבות, למרות שגם אלה חומרים מתכלים שמחירי השוק שלהם אינם מבוטלים.

ועדת ששינסקי  2 גם התעלמה מהצורך הדחוף לפתח מנגנון בקרה ומיסוי ייחודי על יצוא של משאבי טבע. אנחנו רואים ומשלמים על הטעות הזאת כבר היום בתחום הגז הטבעי.

אני קורא לוועדה לשנות ב180 מעלות את כיוון ההמלצות ולהביא בפני הממשלה המלצות שיאפשרו להחזיר את משאבי הטבע לידי הציבור, או לפחות לאפשר לציבור באמת להינות כלכלית מהמשאבים האלה ולא רק לשאת בעלויות הנזקים הסביבתיים של הפקתם".

משאבי טבע